Monday, December 8, 2008

Game på Trädgår'n



Det enda som kan sänka måndagens konsert på Klubben i Södra Hammarbyhamnen är att han drar upp en massa tjejer på scen för att ha danstävling. Ingenting är jobbigare att titta på under rapkonserter.

Jag hör dig, Fredrik...

Vad tror ni hände igår?
Nä, faktiskt så blev det ingen danstävling, alla brudar i publiken stod mest på scenen och fotade publiken med sin kameramobiler. Sen bjöd Game upp alla grabbar med röd bandana (han reppar Bloods i Lilla London också) och då blev det sjukt grötigt på scenen. Jag tror inte att någon hade svängrum för att ens slänga med sina wigger-doorags. Eftersom scenen förvandlats till ett publikhav behövde kvällens stjärna ha tre vakter precis bredvid sig som också tog up enorma mängder plats och dessutom stod och råsurade.

Men innan vi går vidare med spelningen behöver ni få ett hum och kontexten:

När högerextremister behöver någon likasinnad forumpostare av SD-retorik att bonda med och bestämmer sig för att träffas IRL, eftersom deras vanliga kompisar inte "fattar". Då brukar det ofta resulera i att de två nazisterna blir väldigt fulla och pratar om världsherrevälde. Igår var jag del av nutidsversion av samma situation - bloggträffen. Jag var på Trädgår'n med två riktiga rättvisebloggare. Vi kan kalla dem Nerd Life och Always keepinit real. Båda två var märkbart bakfulla men det gick bra ändå, då Nerd Life insisterade på att bjuda igen alla rundor, vilket resulterade i att vi blev lika onyktra som The Game låtsades vara. Han drack först några klunkar Hennesey och halsade sedan en sjua vodka (vatten).

Var det bra då?
Alltså, nja. Bra var det kanske inte efter de fyra första låtarna, men väldigt roligt. Jag gillade att Game körde LAX files, state of Emergency och Dope boys från nya skivan men ärligt talat minns jag inte så mycket av låtmaterialet.
Jag minns hur publiken vrålar "G-UNOT!", hur det börjar lukta gräs i lokalen, hur några framför oss i publiken börjar slåss och Game skojar genom att låtsasboxas med en sidekick. Det är mycket tjafs med DJn och introt på Dreams blir bara en återkommande teaser som aldrig förverkligas. Däremot kör de Hate it or love it två gånger...
Jag tänkte också på att Game inte var särskilt deffad, snarare lite spritfet under sina pecs som gjorde sig synliga när tröjan åkte av. Helt okej för mig, vad är egentligen mer gangsta än att kunna leva gott på sitt byte?

Konklusion:

Game känner sig nog lite ensam, det är därför han redan från början var tvungen att ha tio pers på scenen. Och det är därför han nästan såg gråtfärdig ut när han avslutade med emo-balladen My Life, som inte fick något extranummer. Jag vill i fortsättningen ha fler låtar om Gamets smärta och färre om hans hood, vi kan ju den biten nu.

4 comments:

Grovt Initiativ said...

jaja men mailade du strage och varnade eller?

KV said...

Nä. Jag vill inte spoila hans överraskning.

Anonymous said...

Oj,det var värst. Det kom en amerikan till Göteborg.

Anonymous said...

what bands are good to see for emo hairstyles?
[url=http://www.emo-hairstyles.info/]emo hairstyles[/url]