Saturday, April 7, 2007

Year Zero och Shock Value


Year Zero är en platta med enklare upplägg än 2005s With Teeth. Spåren på YZ lägger övergripande loopade, feta och skönt ekande trummor, nästan som skottlossning. Och distade basgångar. Att trummorna låter som skottlossning är väl kanske ingen slump. Trent har ju blivit lite mer politisk. Det är tydligt med låtar som t ex "The Good soldier", "My violent Heart" och "The great Destroyer". Äh vafan.. alla låtar egentligen. Jag har iofs inte lyssnat sönder skivan ännu men Trents självhat och depression känns som utbytt mot hans hat för makten och systemet. Det kanske är den sterila ljudbilden som ger mig det intrycket. Jag har ju som sagt inte hårdlyssnat på textern ännu.
Hur som helst är Year Zero helt underbar, om den här plattan var en person skulle jag göra allt för att personen skulle vilja älska med mig.


Jag vet att jag är sen med att ha Hört Timbos platta men vafan. Bättre sent än aldrig, right? Shock Value är precis som Year Zero ett fint hantverk i trumsektionen. Där tar nog likheterna slut, Timbaland och hans ensemble av gäster (Justin, Missy, Nelly Furtado, Hives, Attitude, Dr. Dre...) gör snuskdansant hiphop, hela produktionen känns som en snubbe inne på klubben som biter sig i underläppen, "Nice..."

No comments: