Friday, April 1, 2011
DN ger Amelia gratis PR
Har ni också fått den här jobbannonsen?
Uppdrag: Att under fyra veckor för magasinet Amelias räkning testa badstränder i fyra världsdelar.
Bland arbetsuppgifterna ingår att åka på utflykter, vila i solstolar, dricka vin på lokala tavernor samt andra vanligt förekommande uppgifter i kommersiell strand- och turistmiljö.
På vissa orter kan även mottagande av helkroppsmassage, drinkprovning, snorkeldykning samt bokläsning efterfrågas.
Jobbet finns väl säkert på riktigt, men poängen med annonsen är förstås att starta buzz för Amelia. Hela deras varumärke bygger på att sälja den här sortens lagomtempererade livsnjuteri. Ah, ingenting är som det verkar i denna mysiga Studio Total-era vi lever i.
DN påstans åsiktsmaskin har gjort ett copy-paste-jobb med annonsen och raljerar över dess lustighet: "Åsiktsmaskinen är egentligen överkvalificerad, men okej då. Ta det inte som ett aprilskämt".
Jag tror att Amelia precis fick gratis annonsplats i Sveriges största morgontidning.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
2 comments:
Andra reklamiga vidrigheter i media sista tiden är det lilla häfte som följer med senaste numret av Vice. Ett reklamhäfte för en jacka från Nike, maskerad som journalistik. Alltsammans utfört av Vices föredetta, och även nuvarande, chefredaktör.
Irriterande att allt är PR.
Post a Comment