Thursday, April 23, 2009

Kvinnor=Hamburgare (NSD 24/04)



Det var bara en tidsfråga innan den första konceptrestaurangen med sexism som tema skulle dyka upp i Sverige.
DN-påstans Caroline Hainer uppmärksammade (8/4) hur Stockholmsk/Brasilianska ”Rodizio” använder estetik av Bingo Rimér-modell för att marknadsföra sitt ”färskgrillade kött”. Rodizios hemsida välkomnar sina besökare med en bild på en naken kvinna, hon är blond och har skrikande rött läppstift. Bilden är klippt precis så att hennes ögon inte är synliga och det enda som täcker hennes bröstvårtor är en enorm röd köttbit som hon är i färd med att sätta tänderna i. ”Yes I can! I like meat. I like sticks. I like meat on sticks” - står skrivet under.

Bilden idiotförklarar inte bara den anonyma kvinnan utan förstärker den patriarkala idén att kvinnor är kött. Något feministen Carol J Adams utforskat i sina böcker om den amerikanska matkulturen, vars mest talande titel kan vara ”The pornography of meat”, från 2004. Adams menar att ”Folk med makt alltid ätit kött”, och med ”folk” menar hon förstås män, som byggt föreställningen om mannen på den som jägare (oförmögen att kontrollera sin egen sexualitet blabla) och kvinnan som bytet.
Idén att sälja mat med sexism används förstås framgångsrikt i de bådas gemensamma vagga, USA.
Snabbmatskedjan ”heart attack grill”, med sitt säte i Arizona, har tagit det vulgära ett steg längre.
De erbjuder ett sjukhuskoncept. Kunderna behandlas som ”patienter” och blir serverade hamburgare i double, tripple eller quadruple bypass- variant. Med strips djupt friterade i rent fett. Måltiden kan för en slant extra avslutas med ett paket John Silver utan filter.

Allt för att leva i nuet, på ett nästan domedagsbejakande sätt. Kunderna serveras självklart av lättklädda kvinnor i sköterskemode. ”Nurses”, en av pornografins mest frekventa stereotyper.
Hanah Fahl skrev i en kolumn i svenska dagbladet (9/2) om en annan kulturell matfluga. Den nya sk ”bacondieten” som hon beskrev som ”en symbol för stolt frosseri, för rakryggad njutning.”
Det är samma ironiska retorik som Heart attack grills grundare "Dr John" (han är ingen riktig läkare) tar tillvara på när han försvarar sitt koncept i intervjuer: ”Det här är dåligt för dig och du kommer att dö av det” säger han, och rättfärdigar sig med att han ”driver den enda ärliga restaurangen i Amerika”.

Och det är förstås väldigt lätttillgängligt att förknippa "ärlighet" med ansvarslöshet. Genom att fördumma sig själv kan man leva i lycklig ovetskap om sexismens påverkan på intellektet och det blodiga köttets långvariga konsekvenser på kroppen och blodtrycket.
Rodozio i Stockholm har på ett mer subtilt (kanske försvenskat) sätt spunnit vidare på tesen av livsbejakande genom tankelöshet och förmedlar det till sina kunder med en blondin som ett infantilt objekt för mat och sex. Färdig att konsumeras av män som också vill slippa tänka.
Det finns förutom Adams litteratur, ett motstånd till matporren, på internet. Bloggen thisiswhyyourefat.com (vars slogan lyder ”where dreams become heart attacks”) ställer ut bilder på extrem skräpmat. Godispizza, friterad cheesecake med vispad grädde och baconinlindade mozzarellasticks. Syftet med bloggen är inte uttalat, men verkar ha startats i avskräckningssyfte. I så fall är det ett subversivt steg i rätt riktning. ”The porkgasm” t ex, är en bacontäckt, helgrillad (friterad?) gris fylld med sex olika sorters korvar.
Så långt är väl mat fortfarande osexigt?

Krönika publicerad i NSD 24/04

9 comments:

Anonymous said...

Suveränt intressant.

Anonymous said...

Skitbra!

Kristoffer said...

Åh. Tack ska ni alla anonyma ha.

NGW said...

jätte intressant

Anonymous said...

dy är vegetarian förmodar jag?

KV said...

Haha faktiskt inte. Men man borde väl, med svinflunsa och sånt.

Max said...

vad sugen man blev på lammkött

helena said...

Har länkat till det här inlägget; på min blogg.

Om det går för sig.

Leif said...

Här i huset är det mest katten som äter kött och milde himmel vilken kvinnotjusare han är. Nånting måste väl det ligga i köttet?