Tuesday, September 8, 2009

Recension: Ronnie Sandahls nya bildbyline

När jag fotades för min första bildbyline var fotografen tydlig: "Se ut som att du tycker något". Jag lade pannan i djupa veck, höjde på ett ögonbryn, försökte flina lite överlägset. Efter år av olika bildbylines lärde jag mig att det bästa var att puta med läpparna (förutom i vissa extrema undantag).
Jag såg för några veckor sedan att Aftonbladets egne lille världsförbättrare Ronnie Sandahl fått en ny bildbyline. Som sådan måste jag tyvärr säga att jag är besviken. Ser det ut som att Ronnie tycker något på bilden? Jag ser en ung man som pressar ihop sina käkar och krampaktig lyckas tvinga upp ena mungipan i ett snett leende som i bästa fall signalerar en tanke om att "det är synd om er människor, men lite dumma är ni allt".
I och för sig passar bilden väl i formen då det var samma budskap som sken fram i hans senaste krönika om upploppen i förorterna.
Seriöst. Kan inte någon vettig person få uttala sig snart? En kulturvetare, en antropolog eller någon som inte bara kan spekulera ("det behövs fler fotbolsplaner!"), eller driva på hatet?
Att Sandahl gett sig på ett slags ansiktsbehåring av Lars Winnerbäckska proportioner var förstås bara en tidsfråga. Den där scarfen har han ju blivit så retad för.

12 comments:

Christopher said...

!!!!!!!!!!!!!!

Kristoffer Viita said...

Nu är du hög igen.

Anonymous said...

Är det verkligen brist på fotbollsplaner?

Christopher said...

det var mer en reaktion på den fasansfulla bilden.

Joachim said...

Som talesman för sveriges förenade kulturvetare kan jag bara säga att vi överväger en kommentar. Under tiden rekommenderar vi district 9. B-filmen går igen, komplett med fulrasism (!) som man i princip inte sett till sen 90-talet. Vi snackar stora, svarta grinande män med enorma knivar, komplett med kommentarer i stil med "wesa gon eat ya arm bwoy bwoy".

KV said...

Du gick miste om att hela filmens sensmoral är antirasistisk?

Joachim said...

Haha. Jag vet inte om jag tyckte det blev så bra med den grejen, tyckte det blev parodisk när de valt att skildra nigerianer som voodookannibaler från mad max. Epic fail, är kanske bättre uttryckt.

KV said...

Dude. Alla nigerianer var inte voodookannibaler. Och även om några skildrades så, so what? Hellre det än som ädla vildar. Om man gör en film som utspelar sig i sydafrika kommer svarta människor att förekomma på ett eller annat sätt. Just voodookannibalerna kändes ju ganska logiska och förklarades ju också med att ghetton skapar organiserad brottslighet.

Joachim said...

Jag tycker det var en big what. Ädla vildar är inte bättre, nej. Ja, man skildrar svarta, och man gör det sopigt, tycker jag. Voodookannibaler kändes inte logiskt, varken voodoo eller kannibaler finns i Nigeria. Det var bara de svarta som var kriminella och det var bara de svarta som var så blåsta att de försökte äta utomjordingarna för att "överta deras krafter". Jag tycker hela filmen led av mörkrets hjärta-syndromet.

Men du gillade den? Jag tyckte ju nämligen att den var en katastrof, så det bidrar säkert, och vice versa.

john said...

Behöver du en extra inkomst?

http://www.woopa.se/?ref=tommers

KV said...

Jocke: Ja, det är nog så att anledningen till att jag såg ganska milt på hur nigerianerna framställdes var för att jag gillade filmen mycket i övrigt. Sen vet jag inte om argument som "overkligt" hör hemma när det handlar om en Sci-fi. Och själva allegorin med rymdvarelserna är ju så pass övertydlig till dagens segregation osv att vooodookannibalerna knappast är den enda minoritet som representeras. Snarare tyckte jag att de nyanserade bilden. Det finns gangsters i nigeria, det finns säkert även gangsters som är religiösa/andliga så att sådana gangster skulle dra den slutsatsen kändes för mig inte så långsökt. För de är väl inte kannibaler per se? De käkar ju bara räkor.

Joachim said...

Det är valet av representation som är problemet, tycker jag. Hur man väljer att skildra och vilka kulturella strömningar man knyter an till. Overkligt har inget med saken att göra, det kan jag hålla med om. Kannibalismen finns där, idén om att uppta någons styrka genom att äta dem kommer därifrån. Sen skulle de ju äta opp huvudpersonen också, och han var åtminstone typ människa.

Syftet med filmen, hela den krampaktigt tvångsmatade save the world-tanken, går enligt mig om intet när man valt att tillämpa rasistiska och hopplöst utdaterade karikatyrer av den afrikanske mannen. Alltså, jag vet inte om jag ids älta det så mycket mer. Men det är väl lite som Chinua Achebe skrev om Conrads (mästerliga) mörkrets hjärta. Och visst har han en poäng.

http://en.wikipedia.org/wiki/An_Image_of_Africa:_Racism_in_Conrad%27s_%22Heart_of_Darkness%22