Tuesday, April 27, 2010

Free Cone Day: När kapitalismen blev söt


Nya forskningsrön har föreslagit att fet mat är lika beroendeframkallande som kokain. Enligt en färsk studie på råttor reagerar dopaminet i vår hjärna på ett liknande sätt i båda fallen och överstimulerar njutningscentrat.
Det borde väl inte komma som en överraskning för någon. Men vad betyder det om varumärken, även de vi äter, förvandlats till nya ideologiska ledare i vår kultur?

Johan Wirfält berättade om kaffejätten Starbucks som börjat anställa egna journalister (i Expressen 7/3) och Roger Wilson skrev om litteraturboomen kring företaget Google (Aftonbladet 7/3), som har en egen ideologi om ”den goda kapitalismen”, tillsammans sitt mål att samla in all data på planeten.
Glasstillverkaren Ben & Jerry's har det bästa av två världar: ideologi och smak.
Deras fans är hängivna. En miljon av dem debatterar på facebook just nu och alltid vilken av de ca 50 smakerna som förtjänar epitetet favorit. De missionerar också för att sprida företagets evangelium bortom de frälsta: till exempel för att få ordet ”S'more” (marshmallow och chokladblandad kaka som används för en glassmak) inskrivet i ordböcker.
Som belöning anordnas årligen en ”Free Cone Day” där Ben & Jerrys bjuder hela världen på glass.
Hippiegrundarna Ben Cohen och Jerry Greenfields ideologi liknar Googles ”don't be evil” - en sorts ”caring capitalism” som ska värna om både utvecklingsländer och planetens bästa.
Företaget är världens första glasstillverkare som tillåtits rättvisemärkningen Fair Trade, de har investerat i klimatneutrala medel och hjälper New Yorks hemlösa bli självförsörjande genom att baka brownies till deras glass.
Att besöka Ben & Jerrys hemsida är som att kliva in i en barnkammare där alla vassa kanter slipats bort. Till och med deras pressmeddelanden är tonsatta av det barnsliga typsnittet Comic Sans.

2000 sålde sig Ben & Jerrys
till den multinationella jätten Unilever. Och ju mer de växt globalt, desto mer angeläget blir självklart budskapet om ”närodlat”, ”socialt ansvar” och ”familjedrivet”.
Den ”goda kapitalismen” använde dock hemlösa knarkare och prostituerade som reklampelare 2004. Företaget gav jackor åt ca 50 utsatta personer (en för varje smak?) i Amsterdam, som slapp frysa i utbyte mot att sporta företagets logga på ryggen.
”Det här är inte förnedrande (…) det är något de hemlösa är stolta över” menade PR-firman som tillsammans med ett nunnekloster dragit igång projektet.
Fair Trade är omtvistat och har kritiserats för att låsa fast u-landsbönder vid enskilda företag, vilket i värsta fall omöjliggör tillväxt för sitt egna land. Unilevers andra dotterbolag har även åtalats för kvicksilverutsläpp och barnarbete några år tillbaka.

Vi glömmer det där. Snart är det sommar.
Att ansluta sig till och förlåta ett varumärke med en god ideologi är lätt. Det kräver ingenting annat än lojalitet och vi slipper den gnagande skulden över att konsumera för mycket.
”Företaget har alltid gjort saker baserat på moraliska värderingar, men vi har märkt att konsumenterna tycker om det också” har Jerry Greenfield sagt i en intervju.
Frågan är om Karl Marx pallat motstå en skopa Chocolate Fudge Brownie bakad av en hemlös pundare? Om glassen vore gratis?

Free cone day gick av stapeln idag, den 27:e april

2 comments:

Anonymous said...

In one of his stand-up comedy acts last month, Oliver asked, “What is fair trade, when you boil it down, other than basic human politeness? …Rather than praising fair trade, we need to be demonising unfair trade. So, I suggest that from tomorrow onwards, all unfairly traded products should be forced to carry this logo: It’s a cartoon of an international businessman urinating upon an Africa boy. I think that might really help nag at your subconscious when you’re queuing up at the supermarket with a basket full of shattered lives.”

p.s. fattar inte slutklämmen riktigt - vadå gratis?

Anonymous said...

Oj vad jag läste slarvigt.. Free cone day alltså. Ber om ursäkt.