Thursday, March 29, 2007

Jag gillar det!

Vad är dealen med folk som gillar saker? Alltså nu menar jag folk som säger att de "gillar" något. På det där helt neutrala sättet som bara kan betyda att de "gillar" personen eller saken i fråga. Jaha okej du gillar honom/henne, varför då? och hur mycket? Varför bäddar inte människan in detta i sitt statement att denne gillar något/någon. Varför säger inte personen "Jag gillar honom, han är så duktig på blablabla" eller "jag gillar den här mackan, jag tycker om spenat". Men neeeeeeeeee, DU (och även jag) har en baktanke att framstå som lite mysig, lite skön sådär. "jag gillar henne" låter ju asball att bara slänga ur sig om något anonymt cafébiträde. Det låter som att man själv är så cool att man inte ens behöver motivera åsikten, varför du gillar något är inte viktigt, det viktiga är att det är DU som gillar det/den/hon/han. Därför att du är så jävla cool. Ganska drygt om man tänker efter...

Edit: Eftersom detta skrevs kl 03 på natten så var jag inte riktigt vid mitt sinnes fulla bruk, en uppenbar motfråga till hela det här påståendet är ju "Varför måste du ifrågasätta att jag gillar något?" Ja det kan man fråga sig? Jag tror att jag börjar bli lite yrkesskadad. Det känns dock alltid relevant för mig att få reda på varför någon dissar eller hatar något, eftersom hat anses vara något fult så vill jag alltid undersöka om hatet kanske kommer någon annanstans ifrån, Hatar person 1 verkligen person 2 för att denne ÄR dum i huvudet eller av annan anledning? På samma sätt började jag analysera varför man gillar något, sent på natten.

No comments: