Thursday, March 15, 2007

Jazzhuset 30 år.

Omigawd! Igårkväll fyllde jazzhuset i Göteborg 30 år. Jag och Linus åkte dit tillsammans med Philip Gates, hans tjej och deras vänner. Nån kille som såg ut att vara 22 som var 30 som spelade i bandet Agent simple. Nån kille som hette David som var studioman som var väldigt trevlig, En kille som heter Patrik som skulle spela skivor, Nån Erik som var fotograf... All in all en massa trevliga musiker.

En Patriksnubbe fixade så att vi fick gå före i kön, vi låtsades spela i bandet Hospital och vakten "kände igen oss" det var nice att fuska sig förbi köjäveln. Väl inne var det en tjock smet av folk. Kvinnorna var vackra och som Kellerman i någon blog sade "Såg ut som DOs i Vice". Jazzhuset spelade schysst musik. Bland annat den där låten med Postal Service, CSS och En massa mer. Bandet Embassy spelade i 13 minuter. lame! Sedan spelade Kristian Antilla lite längre. De var bra.
Jazzhuset hade en skön approach till säkerheten, maxantal folk var 220 pers enligt en skylt i garderoben men det är nog ganska troligt att det var mer än 220 pers eftersom nödutgången var helt fucking packad med folk ändå ut i trappen. Det var som en gaskammare ute i den där viptrappen som för övrigt var tillgänglig genom att gå genom köket. Mysigt med kökshäng. Det var en massa local-celebs på Jazzhuset också som alla bjöd på minnesvärda citat:

Jag - Tja ursäkta mig, men du har inte en cigg jag kan bomma?
Carl Reinholdzen Belfrage - Sorry, SORRY alltså men jag fick den här...

Henrik Berggren (i Ciggtrappen) - FAAAN vad det var mycket folk här. I Helvetes jävlar!

Jag och en kille i linne och mjukisar ur Embassy ute på innergården:
Embassykille - Fin innergård
Jag - Jo den är trevlig, jag gillar den.
Embassykille - jobbar du här eller.... är du besökare?
jag - nae jag är besökare så att... du med eller ? (spelar dum)
Embassykille - Jag spelar här ikväll. Känner du till ett band som heter Embassy?
Jag - jo...
EK - Ja alltså vi skulle ju ha spelat förband till några ur Bad cash Quartet eftersom vi spelade med dem här på vår allra första spelning, men nu är vi ju egentligen större än dem så att...
Jag - jaha... Ja ni spelade ganska kort tid ikväll va? (de spelade två låtar)
EK - Jo fast allra första gången så spelade vi bara 8 minuter, nu körde vi ju 13 minuter så det är 60% mer än den första gången. Så cirkeln är sluten nu.
Jag - jaja...

Edit: Hittade den här lilla artikeln som i slutet bekräftar att inte bara jag stött på Embassys star-attitude.

Linus Lahtis Frågestund kl 03 på natten: "Vad är mest troligt? Att en tjej du känner tar dig på ballen innanför kalsongerna på Kellys eller att Linus Perdahl börjar jobba på pizzeria Iran? ("Jag har fått nytt jobb!*lycklig*")" Svar: Ballen.

"Vad är mest troligt, att din ögonläkare åkte in i finkan för förföljning eller att Nils åkt dit för antastning av barn?" Svar: Ögonläkaren åker in.

"Vad är mest troligt, att Caroline stickar en mössa åt dig till din födelsedag eller att Nils hamnar på psyket?" Svar: Mössan.

"Vad är mest troligt? Att Linus nu i sommar bränner en groda med en cigarett, eller att din granne häller ner bajs i brevinkastet?"
Svar: Linus och grodan med ciggen.

No comments: