Tuesday, March 13, 2007

MMA -

Jag gick och funderade på ett bloginlägg om lagsport efter min mma-träning. Jag var sugen på att generalisera och säga att lagsport är dumskallarnas sport och att alla som pysslar med lagsport är mobbare och så vidare. Men jag kom ju på att det finns rätt många geeks i mma också. Som typ köper ALL utrustning när de börjar i nybörjargruppen. Typ värsta dyra tröjan med trycket "No fear of death!" (fritt överdrivet från fantasin). Så jag tror att det gäller alla som snöar in på sin sport, de blir lite jobbigt nördiga helt enkelt.

Men det finns EN grej som jag har märkt av i mma som aldrig fanns i de lagsporter jag testat. Och jag har testat de flesta. Fotboll, Hocky, Basket, Innebandy...
Det som skiljer mma och lagsport åt är att i t ex fotboll så finns alltid skräcken att det ska komma en bättre forward/ytterback/mittfältare och ta din plats. I mma kan ingen ta din plats eftersom du bara är dig själv och du är inte beroende av någon annan för att få ditt game att flyta ordentligt. Det är alltså ingen som kan ta din plats, oavsett om du förlorar.
Dessutom tycker jag att mmakillar är mycket mer bekväma i sin sexualitet än någon lagsportssnubbe jag träffat. De kramar om varandra och klappar varandra på kamratliga sätt. En high five var väl vad man vågade sig på (på sin höjd) när jag lirade lagsport. Ja okej det är ju en överdrift, så fort någon gör mål i fotboll så blir det ju en enda stor böghög, men det känns ju bara som att killarna håller tillbaka sina känslor och släpper ut ALLT när de får chansen. Jag tror att det är en tyst överenskommelse och att alla bara "Yes nu blir det gruppkram!".

No comments: