Saturday, March 10, 2007

Ronnies bok

Jag har inte läst Aftonbladetkrönikören Ronnie Sandahl nya bok Vi som aldrig sa hora men jag anser mig ha sett tillräckligt många soffprogram och läst nog många intervjuer med Ronnie för att förstå bokens hvudtes. Det handlar om att Ronnie inte gillar dagens könsroller, att killar ska vara både machomän och snälla killar. Att tjejer måste vara horor eller "madonnor" samtidigt som de ska vara moderna tänkande feminister. I svt satt ronnie med ett tänt ljus och läste högt ur sin bok, han läste något stycke om att "Vi som håller i hennes hår och tar hand om henne, vi kommer aldrig få kyssa henne..." Kortfattat: Det är som vanligt synd om de snälla killarna. Så Ronnie vill ha bort machokomplexet.

Men låt mig ställa den här frågan: Tänk om jag gillar machosporten boxning? Om jag tycker att chicks som Beyonce´är heta? Om jag i all politisk inkorrektness gillar texter som "So bitch get on ur knees and gimme head like its 94'And dont come up for air till the beat drop" eller "Still bangin the chronic like doggystyle came wid it And i roll up sticky on my bitch back while I hit it"? - Huh what then Ronnie?

Edit: Jag tror att detta inlägg inspirerats av ett samtal jag hade med en viss Nils igår, hans kompis Evelina pluggar till genusvetare så vi diskuterade det. Det lustiga är att jag i den diskissionen sade "Könsroller kan ju dra åt helvete, fuck em up the ass" medan Nils var lite mer inne på att han ändå uppskattade dagens könsroller på sätt och vis.
Har nu också läst ett fem sidors utdrag ut boken på DNs hemsida och visst är Ronnie en duktig författare, men jag står fast vid min frågeställning.

No comments: