Thursday, May 14, 2009

Em och Cam = Mamas Boys



Eminems nya skiva, ”Relapse”, som släpps den 19 maj är hans första på fem år. Plattan är en Dr Dre-producerad glassbomb av fylliga, om än repetitiva, beats där Eminem återvänder till den självutlämnande svärtan, sexismen och böghatet som gjorde hans första två skivor så poppis.
I ”Insane” rappar Marshall Mathers om hur hans styvpappa våldtar honom. ”I was born with a dick in my brain Yea fucked in the head/ My step-father said that I sucked in the bed”. Låten fortsätter i en övergreppsramsa och skivan fortsätter med våldtäktsskildringar där Eminem, enligt en ”offret som blir förövare”-dramaturgi beskriver sig själv som gärningsman och rappar ironiskt om att ”folk tror att man är ett monster efter bara ett par våldtäktsanklagelser”. Eminem kanske försöker skapa en ny subgenre. Rape-Rap anyone?

Bortsett från effektsökeri är "Relapse" en uppgörelse med Mathers nära-döden-upplevelse han fick efter alla år av knarkande. I intervjuer har Eminem berättat att han kunde ta upp till 20 vicodin om dagen innan han en dag överdoserade på metadon. Efter att han blev nykter säger Detroitrapparen att ”nu när jag vet att drogberoende går i släkten har jag förståelse för min mamma, I get it.” (även om han i låten ”My mom” snarare ger henne skulden för sitt missbruk).

Eminem är annars ganska unik i mammahatet (återkommande på alla skivor). Macho gangstarappare med frånvarande fäder brukar vara flitiga på morsgrisrap. Ungefär på samma sätt som de försvarar hemkvarteret. En teori kring detta är att misslyckad samhällsintegrering gör att hooden börjar fungera som en slags utvidgad livmoder.



Harlemrapparen Cam'ron är inte bara killen som myntade böghatarbrasklappen ”No homo” inom hiphopvärlden. Hans nya album ”Crime pays” (släpptes 12 maj), som kan vara ett av årets bättre, bjuder på genusmedvetna låttitlar som ”bottom of the pussy hole” och ”you know what's up”, en hymn om att sex mest är en bonus så länge man får betalt.
Cam har varit ”försvunnen” i två år. Han har inte hörts till sedan han bad 50 cent dra åt helvete (i ett legendariskt klipp som avslutades med ”get my pool in the backround” varefter kameramannen visade en bild på världens sorgligaste kloranrättning).
Anledningen till frånvaron, säger Cam, är faktiskt att han tagit hand om morsan som lidit multipla strokes (Och det var utanför hennes vårdhem Cam gjorde sin poolfilm). ”Mamma var sjuk så jag var med henne i nio månader, 24 timmar om dygnet, om jag inte var tvungen att gå ut och äta i en timme eller två.” Att han lägger till det där sista, om att han ibland ”var tvungen att gå ut och äta”, tycker jag är gulligt.
Dessutom kan han leverera roliga och relaterbara superhits som ”I hate my job”, för dem som är klistrade på finanskrisens skosula.

”Relapse” dryper av referenser till massmördare. Både levande och fiktiva, vilket förstås inte är något nytt. Eminem uppträdde utklädd till Jason från ”fredagen den 13: e” redan i början av 2000-talet. Ems skräckfilmspersona har dock fått ett par bristningar i över buken efter ett medverkande i tysk teve. I den skojfriske Stefan Raabs talkshow tvingades Em freestyla över en plågsamt hissmusikflörtande sambalåt dubbad ”Zucker im kaffe” (socker i kaffet) där den grinande värden Raab trallar refrängen: ”Das is wunderbar senór”.
Det går inte att ta miste på lidandet när Eminem stapplar över orden och hans hjälplösa ansikte tycks gallskrika efter mamma.
Kanske hade han just då mått bra av att få höra samma uppmaning han ger sina lyssnare på en av skivans bästa låtar: ”Even if it sounds corny, don’t ever let noone tell you you ain’t beautiful”.

Krönika publicerad i NSD 15/05

No comments: