Thursday, May 7, 2009

Mitt Anime



För typ åtta år sen såg jag, i princip, all anime som då fanns. Mitt bredband var bättre då, men det var inte det enda verktyget jag hade för att tomglo på all japansk tecknad film. Innan jag blev riktigt insatt kollade jag på engelskt dubbade animefilmer på VHS från "manga entertainment". De var sämst. Förutom Akira och Ghost in the shell var det oftast någon halvhjärtad plot där hjälten skulle döda eller, ibland, knulla rätt boss för att bli av med någon slags förbannalse.
Sen tog en drös med studenter från Sveriges osexigaste universitet, Luleå tekniska, tag i saker. De hade frisyrer som skogens småvilt men lyckades hyra en bio där de visade all anime de laddat ner. Jag minns att det var rätt skön stämning där. Även om de också kollade på väldigt mycket dåligt.

Några minnesvärda skräckvisningar som ploppar upp är sex epar om en tjej där handlingen kretsade kring hennes jättepipiga röst. Åtta avsnitt med en lärare som var pedofil på ett "charmigt" sätt. Och när studenterna grät över att en tecknad figur dog i deras favoritserie - Fushigy Yugi. Det är något speciellt med att kolla på tecknad film i 24 timmar, det gratinerar hjärnan.
Needless to say så var jag nere med den där skiten långt innan alla Miyazakifilmer gick upp postumt på svensk bio och kanoniserades som det bästa mänskligheten hade varit med om. Nu när "Nausicaa - valley of the winds" gått på bio och är sådär ny-aktuell tog jag och såg om den. Självklart hade jag kvar en bajsnödig idé om att "anime är bäst på japanska" och gick därför miste om Shia LeBeuf och Edward James Olmos i den dubbade versionen.

Nausicaa var i alla fall riktigt bra. Den här post-apokalyptiska djungelvärlden där naturen slår tillbaka har ju ett budskap av samma patosnivå som Stefan Jarls.
Princessan Nausicaa är duktig på att slåss, men värnar ändå om miljön, till skillnad från resten av de överlevande människorna. De är mest peppade på att bränna ner den förorenade skogen (som om det skulle hjälpa). Några av dem försöker återuppliva ett vapen som människorna byggde innan alla på jorden dog och sensmoralen är förstås att vi upprepar våra misstag. Det ekovänliga budskapet körs i en mixer tillsammans med en gammal religiöst klingande legend och en hel del snygga fighter och drömska flygsekvenser när Nausicaa mästrar sin glider. Nausicaa är inget liten flicka, även om hon inte direkt ger uttryck för könsmognad så är hon en vuxen kvinna i en flickas kropp. Det märks att hennes veg-engagemang inte är någon temporär tonårsrevolt när hon hela tiden måste kompromissa sig själv.

Om man tänker efter är Nausicaa - Valley of the winds väldigt substantiell för att vara Miyazaki. Nu är mitt minne lite rostigt. Men Laputa – Castle in the Sky minns jag som ganska mörk. Däremot Totoro och Kikis delivery service är inte annat än bufféer av gullighet. Porco rosso...Hmm vi kör en lista istället. Det är lättare:

Miyazaki top-3:

1.Nausicaa
2.Mononoke Hime
3.Laputa

Ett tips då, på tal om hjärndöd hack n slash anime:

1 comment:

helena said...

Det minns jag också; alla dina animekvällar och nätter på Kronan.

Tänkte aldrig på att det du faktiskt höll på med var utbildning.