Saturday, June 27, 2009

I bakfull brist på något att blogga om: Min intervju med Adiam Dymott från Kiruna.



På fredagen spelade Adiam Dymott (uttalas "Dajmott", får jag lära mig) på Kirunafestivalens cityscen. Jag träffade henne före giget och tog det lugnt.

Vi dunsar ner och halvlägger oss i två puffar i tv-spelshörnan på hotellet innan hon börjar mumsa på en medtagen gröncurrygryta. Vi spelar lite playstation, men det funkar sådär. Adiam är mer inne på "Top spin" och pingis till X-box.
Innan hon slog igenom på P3 guld-galan tidigare i år jobbade Adiam som receptionist på Cosmic studio i Stockholm. Hon hängde kvar efter jobbet och sjöng på några låtar.
- När jag jobbade i studion var det inget sånt klassiskt receptionistjobb. Man kunde sitta hela dagarna i studion om man ville, men jag har alltid hållit på med musik på egen hand och med kompisar. P3 Guld var bara den första officiella spelningen.

Adiam och Thomas Rusiak, Stockholms version av den amerikanske skäggproducenten Rick Rubin, började peta i en rockplatta som tog två år att färdigställa. De fick även med sig Christian Gabel (Bob Hund, Thåström), Mattias Bärjed (SOOL) och Harry Mänti (före detta Kent).

Varför började ni spela rock? När man läser intervjuer med dig verkar du mest ha hängt med hiphoppare?
- Njaa, jo, eller, jag vet inte. Det blev så bara. Jag lyssnar ju på alla olika sorters musik. Men det var där det kändes bekvämt.Vi bestämde inte innan att "nu ska vi göra en rockplatta".
Vad lyssnar du på nu då?
- Mycket Drake, Lil Wayne och Dungen.
Lyssnar du på Gucci Mane?
- Mmm!
Dagen före Kirunafestivalen har bandet gigat i Norge på en kulturfestival. Publiken, alla över 50, stod och höll för öronen.
Vilken rockklyscha! Det låter som i en film från 50-talet.
- Haha, ja. Det kändes lite så men det var kul att spela. Jag har varit hos min syster i USA så det var kul att träffa bandet och spela av sig lite.
Går turnén bra annars?
- Ja, det är kul att spela på festivalerna. Vi gjorde en liten klubbturné i mars. Men när man åker runt i landet och kommer till en stad där det bara finns ett ställe, kanske alla kommer dit...
Men inte för er skull?
- Ja, precis.
Vet du nånting om Kiruna?
- Aa, att de ska flytta stan. Att det är en industristad, väldigt fint.
Kan du spekulera i hur publiken reagerar?
- Vi får väl hoppas att det kommer nån.
Klart de gör. Men du, vad menar du med att din musik låter som "Alice Bah på tjack"?
- Haha! Har jag sagt det alltså? Jag tror bara att jag ledsnar på att beskriva, det är ju upp till lyssnaren. Uppenbarligen är det viktigt att kategorisera för många, men jag lyssnar inte på musik på det sättet.

Intervju publicerad, med världens mest opassande rubrik, i dagens NSD

1 comment:

KLL said...

fantastiskt snygg hon är på den bilden.