Sunday, July 26, 2009

En skön värld av ondska


Såg Clint Eastwoods baserad-på-sann-historia-för-länge-sen-drama "Changeling". Som söndags/bakisfilm var den perfekt. Inga nyanser att behöva tänka för mycket på. Det kan vara befriande det. 1920-talet och Modern (Angelina Jolie) går till jobbet. När hon kommer hem är sonen försvunnen. Polisen letar i månader och säger sig sen ha hittat grabben. Det visar sig snart att (enligt lagen om all jävlighet) polisen hittat fel pojke. Snutarna försöker ändå pracka på Angelina den nya lille pojken och menar att han varit borta så länge att hans utseende förändrats. Jolie märker dock snart att pojken, till skillnad från hennes egne Walter, är omskuren. Polisen tycker att hon är en hysterisk kvinna och spärrar, på medeltidsvis, in henne på hispan.

Angelina Jolie vs cops helt enkelt. Sen (spoiler) brutala mord.

Det är bekvämt med Clint Eastwood för att man vet att de finns en hjälte och en skurk. En skön förenklad värld av ond och gott att njuta av när man inte orkar post-strukturalism nermald till filmmanus. Kanske är det lättare att acceptera sånt för att det är Eastwoods kära poliser som nu dras ner i smutsen. Men det gör ingenting för min del.

En grej bara: Slutet. Wtf? Angelina får reda på ett hennes barn INTE blev yxmördat för en massa år sen och säger typ "Nu har jag återfått något jag saknat länge." "Vadå" frågar den snälle polisen. "Hopp" säger Jolie och bränner av ett leende. Eh, skumt. Och så tar polisen och böjer nacken för att dra i hatten. Sådär fånigt. Uuuä.

1 comment:

alla hjärtans pop! said...

"Angelina Jolie vs cops helt enkelt. Sen (spoiler) brutala mord." Om jag inte visste bättre, och det gör jag för jag har sett filmen, så skulle jag tro att följden av Angelina Jolie VS cops ledde till brutala mord. det hade varit lysande. Historien tar en oväntad sväng och helt blir helt plötslig angelina retaliation style. ja gudars. om ändå..