
The Messenger.
Om The Hurt locker var en film om manlighet i kris mitt under Irak-kriget så är The messenger dess dito, men efter att kulorna slutat vina över skallen och soldaten återvänder hem. Ett vanligt tema som körts tidigare i "Homecoming" och "född den fjärde juli". Men i the Messenger får Sergeant Will som sista uppdrag för armén att meddela anhöriga om att deras son eller dotter dött i kriget. Precis som i filmen "Stop-Loss", där soldater med färdig tjänstgöring återkallades till kriget, blir det en skildring av hur den amerikanska armén utnyttjar sin makt för att tvinga kvar soldater vid sina kontrakt, trots att de gjort sin plikt. Will har till och med tilldelats purple heart och fått den klassiska "hjälte"-titeln stämplad i pannan. Men det hjälps inte, han måste ändå knacka dörr och meddela gråtande fruar och mödrar att deras närmaste dött av sniperskott en miljon kilometer bort.
Som mentor och partner tilldelas Will skrivbordsgeneralen Tony Stone (Woody Harrelsson), som går enligt reglementet i en idiotabsolutistisk stil, men som ändå har något sympatiskt.
The Messenger är den tredje filmen om irak-kriget som inte är dålig, den är faktiskt riktigt bra. Och den liknar The Hurt locker i sin dramaturgiska uppbyggnad också, men istället för potentiellt exploderande bomber måste Will hantera mycket mer potentiellt explosiva människor. Vilket också är mycket mer plågsamt att titta på.
3 comments:
man kallar inte chapel hills fina bubblish för råttpiss hörru.
Har inga erfarenheter av märket, men »mousserande råttpiss« var det bästa jag hört.
CH är ju bomben!
Post a Comment