Tuesday, October 7, 2008
Homeless fudgepacking Brownie
Efter att ha läst DN-påstans och Pause bloggare få betalt för att skriva om sin favoritglass "Ben & Jerrys" kunde jag förstås lika gärna göra det gratis. Eller, egentligen har jag ju betalat för det, med tanke på att jag faktiskt köpt glassen och skriver här utan lön.
Anyhoo. Jag inhandlade en bunke med den godaste smaken, Chocolate fudge brownie. Chokladglass med asstora bitar av brownie i sig. Till min förvåning läser följande på etiketten:
"Vi får våra brownies från ett bageri i New York som hjälper hemlösa få arbetsfärdigheter och bli självförsörjande. Plus att de gör de bästa brownies vi någonsin smakat..."
Ja, det råder förstås ingen tvist om att Browniekunskaper kan leda till massiva karriärsframgångar i USA. Men jag ville ändå veta mer. Själva omtanken för de hemlösa har tydligen varit igång sedan början av 90-talet och startades (åtminstone i Harlem) av tre godhjärtade brokers från Wall Street. Jag började förstås undra hur det gick till när Ben och Jerry hjälpte de hemlösa att bli självförsörjande. Efter lite hjälp av min superkraft journalistik fick jag reda på att året 2004 hade svaret:
Genom att använda de hemlösa som reklampelare
"The homeless people of Amsterdam could soon be sporting logos on their backs such as Chocolate Fudge Brownie, Phish Food and Chunky Monkey. Nuns running a charity in the city centre have done a deal with the US ice cream company Ben & Jerry's."
Enligt mediamogulen som höll i trådarna för fyra år sedan var alltså de hemlösa väldigt nöjda med jackorna och tyckte inte alls att det var förnedrande (ingen hemlös verkar dock ha blivit tillfrågad i saken)
Det här var alltså 2004. Varför har ingen sagt något?
Men den största frågan är kanske, nu när det inte längre finns några hemlösa, var kan man få tag på en sån där raffig jacka i vintage?
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
2 comments:
haha!
men finns colbert-sorten i sverige?
Är det för ironiskt/elakt att föreslå att Hemglass genomför ett liknande projekt i Sverige?
Post a Comment