Monday, May 21, 2007

AJ Soprano och poolen.


Följande text innehåller spoilers.
Nu får Oz, Lost, Carnivale, The Wire, Big love och alla andra ursäkta. Sopranos är så överlägset bäst att allt annat känns lika överflödigt som ytterligare en spruta i Pete Dohertys armveck.
Det senaste avsnittet (s06e19) var ett av de starkaste jag sett och ett sånt jag kommer minnas länge. Ungefär som det med Chris och Paulie och mordet på ryssen ute i skogen.
AJ försöker ta självmord genom att knyta fast ett cementblock runt foten och hoppa ner i poolen men misslyckas.
Familjens Pool har förresten en konstig vibe över sig. Det var där Tony plaskade runt och förälskade sig i de ditflyttade ankorna i första säsongen. De som (om jag minns rätt) hjälpte till att utlösa en panikattack. Det var också där han hade sex med Carmela under deras separation, vilket ledde till att de flyttade ihop igen. Och nu AJ, som överlevde sitt självmordsförsök eftersom Tony hann hem. Jag har alltid tyckt dåligt om sonen AJ. Han skyller alltid ifrån sig och dräller bara omkring utan mål eller ambitioner. Aftonbladets NY korre Per Bjurman har förutspått AJs död innan säsongens slut, och menade att det var good riddance. Jag var beredd att hålla med tills jag såg den där scenen med den misslyckade drunkningen. Den här gången brydde jag mig. Jag satt med gråten i halsen och ville skrika "Drunka inte nu dumjävel!".

Efteråt frågar Tony sina gangsterpolare "vad gjorde jag för fel som pappa?" och jag vill bara svara "Vad sägs om ALLT din dumma jävla gorilla!". Han vänner menar dock att det inte är Tonys fel utan "All the toxins the kids eat today".

Senare i avsnittet när Tonys dotter Meadow äter middag med sin date kommer en Maffiagubbe kallad Coco förbi deras bord, han hälsar henne på ett rätt hotfullt sätt. Lutar sig in mot henne och petar henne osmakligt i ansiktet, säger att hon har "vispgrädde i mungipan" och antyder att han kan ordna fler fläckar inom hennes munarea.

När Tony får reda på detta så vill jag se hämnden lika mycket som han själv. Även om jag vet att det är fel och att det är den här sortens beteende som gör honom till en så värdelös farsa så njuter jag av varje liten sekund när han spöar skiten ur Coco och avslutar med att stampa ut hans tänder. Aset förtjänar det liksom, vad kan jag säga? När sedan den illegala arbetskraften på mexikanska okänsligt säger "hämta en mopp" har jag det trevligt.

David Chase, James Gandolfini, Edie Falco och Robert Ller, Fan vad jag kommer sakna all er talang när det här är över.

No comments: