Sunday, May 20, 2007

Jag Cannes inte med.


Bild från SubDVD.
Eftersom detta är en filmblogg så borde jag ju skriva något om Cannes filmfestival som pågår just nu. Tyvärr har inte min pojkdröm att få åka dit och svettas bland branchfolket och frysa av ACn på biograferna slagit in (ännu). En dag kommer jag stå där på en strand med så mycket stress att magen kommer blöda medan jag samtidigt känner enorm tillfredställelse över att jag closat James Camerons telefonnummer ("Call me to chat anytime Chris!"). De stora kontrasterna gör att jag skrattar högt för mig själv. Skrattar lite psykotiskt medan förbipasserande tittar snett och någon alpha male i billabongshorts visar fuck och tar sig på kuken för att statea hur lite han gillar mitt skratt.

Nej men helt allvarligt så är det en riktigt intressant festival. Michael Moores, Gus van Sants, Kim Ki-Duks, Roy Anderssons nya. Det är för stort för att börja kommentera, men för den som är intresserad går det att läsa DNs bloggar här, och filmkrönikan här.

Däremot lite skvaller:
Filmkrönikans Fd recensent Emma Gray munthe och DNs filmredaktör Helena Lindblad som ju haft en beef angående att Gray reciterat en liten diskus de två haft under en pressvisning (Mer om Lindblads svar här). Detta har bidragit till debatten som filmkrönikans Göran Everdahl menade, i och med bloggbevakning, kameramobiler etc, handlar om att "Lillebror ser dig". Så vitt jag vet var uttalandet helt orelaterat till Gray vs Lindblad-händelsen. Nu har dock kulturnyheternas Fredrik Sahlin kommenterat detta i sin Cannes-blogg, vilket Gray uppmärksammat här. Jag väljer att inte ta någons sida eftersom jag gillar alla de inblandade. Intressant nonetheless.

No comments: