Wednesday, May 16, 2007

Kim Ki-duk shall fill the void.



Alla har vi svackor. Vissa dagar känns det som om jag inte vill se någon film, jag har tusen stycken jag borde se. Tunga, pribelönta, hypade filmer. "Jag pallar inte", Jag läser istället Neil Strauss "The Game" hela kvällen och natten. Bra bok som handlar om hur man beter sig som ett svin på det mest attraherande sättet.


Men hur som helst så fick jag för mig att film var tråkigt just idag. Någnting var fel, något saknades. Jag kom precis på vad. Det var Kim Ki-Duk. Sydkoreanen som gjorde världens bästa film Järntrean (Bin-Jip). Sedan den inte lika fenomenala Bågen (Hwal). "Vart fan har han hållit hus" tänkte jag och kollade Imdb. Tja, han har gjort en film 2006 som heter "tid". DEN vill jag se, och nog fan verkar den tung.

Och i årets cannesfestival tävlar han med sin nya film Soom (Andetag).

Det där med vilken film man vill se är ibland lika svårt som att hitta kärleken. Ibland missar man guldkornen för at man är för snabb att dömma. Men ofta vet man redan efter ett första intryck att det här kommer bli grymt. Nu är det fan bäst att den här filmen håller måttet.

No comments: