Monday, July 28, 2008

Ny platta med Snook! släpp beräknas ske 2014



MC-duon Snook släppte sin debut ”Vi vet inte vart vi ska men vi ska komma dit” 2004. Då menade många puritanska skallar att det inte ens gick att kalla den poppiga musiken för hiphop. ”Det är inte äkta” var en standardmässig slentriansågning - vilket i praktiken innebar att Snook, olikt många andra inom dåtida svensk hiphop, inte knyckte poser från rappare i USA.
2006 släpptes andra plattan ”Är” som skall få en uppföljare med inspelningsstart våren 2009. Det lovar Daniel Adams-Ray när jag träffar honom i Piteå.

- Det är snarare norm idag att inte posera. Det tycker jag är skitfett. Hela scenen har blivit lite mer dynamisk. Men sen är det risk att alla ska vara anti-posörer och till slut inte har något med hiphop att göra.
Har ni fått en slags upprättelse nu menar du?
- Jag gjorde faktiskt allt för min egen skull. För att det fanns ett syfte med det jag gjorde. ”Upprättelse” tror jag vi fick redan när vi kunde åka landet runt och fylla arenor."

Hiphopen är kanske ingen underdog längre?

- Nej, det har blivit popkultur av hiphopkulturen. Men det känns som att media sätter en etikett på varje ny artist och sedan är det som om den platsen är mättad.
Exempelvis Adam Tensta. Han har skapat något unikt inom Sverige men det är ju inte unikt rent världsligt, även om medierna gärna framställer det så. HAN gör den där electrorapen, sen finns det EN som gör gangstarap som heter Ken och EN kille som heter Kocky som gör nån slags disco rapclash.
Men jag vill nog också påstå att det inte finns så många intressanta hiphopakter. Det finns jävligt många bra rappare, men det är inte samma sak.
Många är jävligt lata med marknadsföringsbiten. De spelar in hundra mixtapes och tror att det ska komma en hand och släppa ut det över hela Sverige.

Daniel pluggar grafisk form på Bergs i Stockholm och arbetar även med sin egna label ”Lagom” som hyllats i diverse modesammanhang.
Just nu arbetar hans bättre hälft Oscar ”Kihlen” Linnros på en soloplatta vilken förhoppningsvis släpps i årsskiftet.

- Har han dragit en Rusiak? Det är den stora frågan. Som den där rockplattan han gjorde ”In the desert”, ”in the sun”? När han red på en kamel. Det vore fett om vi fick se Kihlen rida på en åsna i Tyskland.

Han ska väl greja med Maskinen också? Gillar du deras nya singel (Segertåget)?

- Jag tycker att det är mycket bättre är ”Alla som inte dansar”. För övrigt kom jag på den där refrängen i en freestyle i Borlänge. Jag sa ”alla som inte dansar är våldtäktsmän” till publiken. Det blev lite tyst, blev lite... awkward.

Hur ska ni hinna med Snook med allt annat som händer?
- Vi kanske börjar jobba med en ny Snookskiva våren 2009. Jag har svinmycket idéer men det kommer bara låta konstigt om jag ska försöka beskriva dem med ord. Det kommer när det kommer. Vi börjar till våren, så... den kanske är klar 2014.

En sista fråga: Snook.se uppdaterades 21:05, den 16 augusti 2007. Snart ett år sedan, vad hände?

- Ja, vad hände med det? Vi har ju ingen anställd som sitter och gör saker åt oss. Det är helt och hållet mitt ansvar.
Man kanske skulle uppdatera den med en länk till den här underbara intervjun.

2 comments:

Anonymous said...

Schysst att man har samma bild på sin egna blogg då. Fast en annan har inte haft möjlighet till intervju förståss..

Anonymous said...

Tjena, äntligen hittar man något om snook. Har undrat endel vad som har hänt med Danne. Har vetat om att Kihlen inte är död. Men Danne. .. . . Man har väl sett endel på y-tube typ från garage och där men inget mera. Vore kul att se dem back on track faktiskt!