Sunday, September 7, 2008

Con Artists!

Eftersom jag är så galet progressiv (och för att Wall-E var fullbokad) besökte jag ikväll folkets bio för att, i ovanlighetens skimmer, beblanda mig med vanliga människor och dessutom betala för mitt biobesök. En slags slumming för den populärkulturella överklassen.

Nä, men jag såg dokumentären Bedragaren, det är en film som handlar om en bedragare.
Den var bra, problemet med att se den var dock att jag hade läst recensionerna innan. Jag visste redan om alla de göttigaste bedragelserna då de spoilats av diverse kritiker.
Inte så att någon avslöjat slutet, men hela stämningen i filmen var EXAKT som den beskrivits i text.
Då är ju frågan: Om jag inte går på folkets bio för att bli överraskad, vad går jag då dit för? "Atmosfären"?

Som filmkritiker uppmanar jag nu er läsare att sluta läsa filmrecensioner, det leder bara till att ni fattar vad filmen innehåller och gör att själva tittandet blir överflödigt.
Å andra sidan kan en filmrecension vara ett bra substitut om man inte har lust att titta på film men ändå verka som att man har lite "koll". Det är väl därför ni läser den här bloggen? I så fall hoppas jag att det här inlägget bidragit till att ni känner er förmöget bedragna.

No comments: