Sunday, April 13, 2008

The Gameplan

När boken The Game kom för ett par år sedan var det ganska mycket skrik och gråt. Vi lever nu med efterspelet där folk inte förstått hur sent det är att göra sig lustig över att "det där aldrig skulle fungera på mig" vilket ett par tidningar cyniskt (och felaktigt) hävdade redan när boken släpptes. Trots detta ondgör sig just nu Emma Gray Munthe över vad hon kallar "Neil Straussande män" som raggat på henne och menar att den nästa som försöker belönas med ett krossat näsben. Sonja Schwarzenberger skrev en krönika i punkt.se för ett par dagar sedan där även hon menar att beteendet ”Jag stöter men är allmänt otrevlig” härstammar från nämnda bok. Hon fortsätter recensera boken med orden "en härlig instruktionsbok i hur man blir en artist på att manipulera och tyka sig i säng till priset av sin själ och värdighet".


Beteendet Sonja beskriver om är mycket likt det som männen på Emmas blogg verkar pyssla med.
Problemet med Emmas, eller mest Sonjas resonemang, är att ingen av dem verkar läst boken. Där det pedagogiskt (men tydligen inte tillräckligt pedagogiskt) förklaras att man inte får ragg genom att bete dig som ett asshole. Att Ingen gillar ett svin, särskilt inte ett som säger efterblivna saker i stil med "vilken ful tröja du har". Att det gäller att skapa en atmosfär av trygghet och visa sig icke-behövade.
I övrigt lär boken också ut att komplimanger är bortkastade ord, vilket jag lärt mig first hand.

Jag förstår ju att Emmas ruttnar på de här snubbarna. Jag vill mena att själva "neg"verktyget missuppfattats av ett gäng patentlösningsökande idioter som tror att det räcker med att på fullaste allvar förolämpa någon. Vilket är fel. Skärp er för fan. Sånt håller bara ”rollspelnördar utan social kompetens” (som Sonja kallar PU-artists) på med.
Det är inte vad du säger, utan hur du säger det. Och det krävs genomtänkt patroniserande härskartekniker för att nå framgång.

Inte för att jag har någon claim på sånt förkastligt beteende. Men att bara "tyka sig” hade helt enkelt aldrig fungerat på mig.



Här har ni Trailern.

6 comments:

Medelklassman said...

Hur kommer det sig att rollspelsnördar fick klä skott för den där kritiken nu då? Om det är NÅGRA som är så långt från bicepspumpade alfahannar och spänn-tischor så är det väl kutryggiga rollspelare. Vi får hålla till godo med tönt-tjejer som åker på lajv. Där behövs inga Strauss-knep. Det enda som gäller är att kunna recitera tillräckligt mycket Tolkien utantill.

Anonymous said...

Jo fats jag förstår ändå vad hon menar. Alltså, saken är ju att bicepspumpade alfahannar aldrig behövt läsa the game. De har haft sin skit down från första början. Alla vi andra, rollspelsnördar. Eller "Självutnämnda alfahannar" som Sonja kallar dem, är ju dem som författaren Neil Strauss ändå är i grund och botten. Killar som inte vet hur man gör helt enkelt. Och tydligen fortfarande inte har fattat uppenbarligen. Men jag tror att Självhjälp är en bra bit på vägen.

Emma said...

Fast nu är det väl ändå i första hand inte Neil Strauss' bok jag skriver om, och alla mäniskor har väl i alla tider vetat att kärlek börjar med bråk? Det är ju inte som att "negmetoden" uppfunnits av Strauss. Rycka i flätor gjorde man redan 1981, minst. Det har jag, first hand, lärt mig. Jag använde bara beteckningen Strauussare, för att det finns ett helt gäng unga män inte vet riktigt hur retsamma de kan vara utan att falla över i otrevligheter. Det vet jag också first hand.

Kristoffer Viita said...

Nänä, metoden användes flitigt av de "bicepspumpade alfahannarna" långt innan Strauss skrev om den. Och jag fattar ju att det är irriterande när män har svårt att kalibrera skillnaden mellan att regelrätt bete sig elakt (som dudesen du råkade på verkar ha trott var the way to go) och retas lite.

Sen skulle jag ju vilja påstå att Gameboken ändå försöker argumentera mot "Alla kvinnor älskar ett svin"-uppfattningen som jag tror är vanlig i de sk. rollspelskretsarna.

Hehe, tre "first hand" på en kommentar är ändå lite imponerande. (Hur neggigt det än kan låta att jag påpekar det!)

Kristoffer Viita said...
This comment has been removed by the author.
swooshen said...

och jag vet, first hand, att folk som har behov av att gamea ngn i säng inte riktigt är made out för relationer to begin with. bra väg till sex, dålig till kärlek.