Monday, April 28, 2008

Hej då era jävla idioter

Jo, jag drar. men först tänkte jag tipsa om en grej.



Film: Zeitgeist the movie.

Den här konspirationsdokumentären är riktigt special. Intro: en jävla massa luftvärnkanoner ur nån journalfilm som manglar iväg skott. Därefter uppmanar en gravallvarlig voice-over oss att "öppna ögonen". Ju mer du lär dig desto fler lögner kommer du att upptäcka, menar rösten.
Filmen är uppdelad i tre delar. Del 1 går mycket pedagogiskt igenom alla världsreligioners ursprung och argumenterar (övertygande) för hur de är faktiska plagiat av varandra. Jag visste inte att kristendomen använt kalkeringpapper på en urgammal egyptisk religion, som i sin tur fått sina historier från astrologins zodiac. Det är någonstans här som min lilla tro försvinner på kristendomen, eller egentligen de flesta religioner, som möjliga berikare av denna värld. Komikern Bill Hicks skojar cyniskt om kristna motsägelser i bakgrunden, vilket skapar en rätt snygg mix av mörker och humor.

Del 2 plockar upp tråden från 9/11-baguetten Loose Change, den med ett gäng konspirationteorier kring terrorattacken mot world trade center.
Loose Change hade många intressanta poänger men blev förlöjligad med argument som: "Är du knäpp? nåt sånt där komplicerat skulle den amerikanska regeringen (vilket det insinuerades) aldrig kunna utföra". Bland annat min favvoshow South Park dedikerade ett helt avsnitt till hur efterblivna de tyckte alla dessa teorier var.
Men tror folk på fullaste allvar att en kille i en grotta lyckades med världens största terrorattack? Zeitgiest tänker och gör således vad Loose Change borde ha gjort. Nämligen lägga 9/11-attacken i en historisk kontext.
Visste du att (det blir mycket sånt) USA inför VARJE stort krig de deltagit i, har konstruerat en False Flag operation? Alltså en rent fabricerad attack som de sedan kunnat ursäkta sitt intågande krigen med? Inte jag heller.
Så om någon mot all förmodan skulle lyckas vända ryggen till alla de konstigt timade explosionerna och de omotiverat mörklagda uppgifterna kring 9/11 så kan de ju åtminstone reflektera över vad som gör attacken till undantaget som bekräftar regeln i förhållande till Irakkriget?

Kontext är egentligen nyckelorden för den här filmen. Eller liksom relationer mellan institutioner och hur de skapar falska verkligheter.
Del 3 berättar hur de föregående delerna hänger ihop med det hegemoniska centralbankstyret i USA. Centralbankerna är privatägda organisationer som tar ut en ränta på varje liten dollar de lånar ut till landet, och eftersom ingen kan betala igen skulden skapar detta bara mer skuld. Vad leder det till? Slaveri. I stora bokstäver dessutom.
Det enda som kan betala bankernas skuld är förstås ett krig. Något som Gubben Bush visste, farfar alltså. George W Bush farfar sålde olja till nazisterna under andra världskriget. Bara en av många exempel på hur USA fött båda sidor av de krig de involverats i.
vidare tas faran med ett tilltänkt massövervakningssamhälle upp. Eller det är nog lite väl milt uttryckt när vi talas om planer på en "one world government" där allas identiteter finns registrerade via chips innanför huden. Men Andy Rooney på 60 minutes godkänner...

Det enda i den här dokumentären jag tycker, amen liksom... stör, är kanske ett lite väl starkt anspråk på "sanningen" eller "verkligheten". Det blir lite X-files av det, vilket kan vara farligt, eftersom gravallvar är så lätt att förlöjliga. Men det kan förstås vara väldigt slagkraftigt också.

Zeitgeist går att streama eller ladda ner gratis här.


***

Men. Jag drar, som sagt.
Till New York.


Jag funderade på att lägga upp ett facebook event a la "Resa till New York" och bjuda in alla mina "vänner" som nån sjuk slags rub in your face. Men äh, jag nöjer mig med att meddela det här i bloggen.
...Hör av mig när jag landar, bee-yatches.



Och just det. jag höll nästan på att glömma det där med lönespecet. Ni har ju levererat vad jag bad om, och jag är ju inte sämre än att jag håller vad jag lovar, så här har ni det.

Mitt lönespec, helt ocensurerat:

9 comments:

Grovt Initiativ said...

Det är uppenbarligen centralbanken i CIA som betalar din lön med ett sånt hemlighetsmakeri. Viita knocked down the towers!

Grovt Initiativ said...

och CIA ska det stå...

Kristoffer Viita said...

Ja vad trodde du? Att jag firade Valborg tidigt? That sounds a little tooo coincidental...

katrin said...

Men sluta vara småborglig, det är ju för vem som helst att punga ut med 15 spänn så får vi veta allt om dig ändå.

Personnummer
Adress
Postnummer
Postort
Civilstånd
Antal betalningsanmärkningar
Summa betalningsanmärkningar
Summa skuldsaldo
Datum skuldsaldo
Specificering av de fem senaste anmärkningarna
Status
Taxeringsår
Inkomst av tjänst
Taxerad förvärvsinkomst
Sammanräknad inkomst
Inkomst av tjänst föregående år
Taxerad förvärvsinkomst föregående år
Sammanräknad inkomst föregående år

Kristoffer Viita said...

På vilket sätt är det småborgeligt?

Anonymous said...

Är det inte borgligt att säga borgEligt istället för borgligt?

Gräddnos said...

Jag tror hon bara ville säga småborligt den där Katrin.
Gammaldags skulle jag då hellre säga.

chops said...

Helt rätt gjort! Fuck 'em!

Anonymous said...

Heter det inte borgERligt?
Jomenvisst.

"att märka ord i en kommentartråd, Doktor Kosmos, visst är det borgerligt"