Sunday, December 23, 2007

Diskussion med Mamma vid frukostbordet

Jag: Haha lyssna vilken kall kvinna i P1, sitta med en massa fondspararpapper hela dagen, kul liv liksom.
Sen går hon hem till sin man i radhuset som slår henne, ungarna gråter och skriker medan hon blåslagen måste städa och laga mat och nästa dag är det tillbaka till det där jävla pappersvändarjobbet. Som strössel på glasstårtan kommer SR och bara "Hej, kan vi få göra en intervju om etiska fonder?" Fy fan.
Mamma: Ja...
Jag: Hmm, det var väl en bra liknelse? "strössel på glasstårtan"?
Mamma: Ja... eller "strössel på tårtan"
Jag: Vadå? vem har strössel på en vanlig tårta?
Mamma: Det är många som har.
Jag: Men nej.
Mamma: jo, ge mig kokboken där.
Jag: jaja, egentligen spelar det ju ingen roll, det handlar ju om vad man snabbast förknippar med strössel, och det måste ju vara glass?
Mamma: Strössel kan man ha till mycket, man kan ju ha det på bakelser och donuts. Man kan ju sätta allt på en tårta, hallonbröst, chokladprickar och...
Jag: ja ja ja, men det är ju skitsamma. Frågan är ju vad som känns mest logiskt. Strössel och glass är ju det första och mest cementerade som alla tänker tillsammans. inte "Strössel på tårtan" det låter ju knepigt.
Mamma: Hmm det fanns inget här, men det är ju rutiga kokboken, ingen bakbok direkt. Jag kan ringa Lismarie, hon brukar ofta baka tårta.
Jag: Nej, hon är partisk. Jag kollar wikipedia... HA! lyssna här: "Strössel är en desserttopping gjord av socker, smakämnen, färgämnen och konsistensgivare. Strössel används oftast till glass, men ibland också till andra desserter."
Mamma: Ja, då hade jag ju halvt rätt.

3 comments:

Gordon said...

Låter som att smedsbyn är ett riktig fest.

Gräddnos said...

haha så jävla roligt.

Anonymous said...

Hahaha, SKÖN blogg!!