Tuesday, March 11, 2008

Jodå.

Jag tror att indie är den nya punken, Hästpojken typ, vad är det? Punk eller Indie? Jag vet inte. Jag skrev för inte så länge sedan att punken hade tendenser att bli det nya dansband. Tryggt, traditionstyngt och så. Sen gick jag på popklubben Svanen en kväll och där visade sig ungefär samma normer gälla. en viss typ av dans, en viss typ av kläder, och så gamla bitar. Ja låtar heter "bitar" i dansbandssvängen.
Att dansa och hångla till Pulps "common people" är inget jag förringar, det är ett stort nöje jag unnar alla. Men jag hade ljugit om jag påstod att det inte kändes lite parodiskt såhär i efterhand. Alltså jag gillar dem, men parodier floppar ju nu för tiden, Walk Hard - The Dewey Cox Story gick inte ALLS särskilt bra i USA, trots Judd Apatow. Iaf på bio floppar de, parodierna. South Park kan göra bra parodier av både 300 och 24. parodier på siffor är bra.

Men Jazzhuset ja, gamla fina bitar. Och om punken är det nya dansband, och indie är det nya punk. Vad är det nya indie? Teve?

Jag såg Kobra igår, med den där dansken som försökte nedrusta Guantanamo Bay med en liten bergsprängare och Beethovens trea, helt värdelöst gick det. Nu försöker han få till en Europeisk presidentkandidat till USA-valet - Fat chance. Haha, han bara försöker hela tiden och misslyckas varje gång. På den där Livskvalitetsbloggen idag har författaren Stig Larsson (Autisterna) hört av sig och avböjt att gästblogga hos kollektivet. Detta via ett personligt telefonsamtal.
Ett misslyckande förvisso, men ett rätt fint sådant.

Som ni förstår har jag feber och har haft så i två-tre dygn, vilket skapat en kreativ missväxt och allmänt freakiga drömmar. Jag försökte se på Zodiac innan jag skulle sova igår men ville typ dö. Jag drömde att jag hade siffror på insidan av min hjärna. High on life skulle man kunna kalla det, eller snedtripp on life då.

7 comments:

Anonymous said...

Vi saknade dig i bio-mörkret! Det blir mer Godzilla snart om du är pepp.

Indie är den nya jazzen på 60-talet. Coola katter som för länge sedan har insett att de är fyrtio och borde ättestuperas men ändå måste låtsas leva upp till allas förväntningar på att de ska tokfylleramla runt i ett töcken av "jagärarton,jagärarton"-förnekelse.

Fast 18-åriga indiekids anno 2008... där fattar jag ingenting.

Gordon said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Kristoffer Viita said...

Jaa, fan. Jag var råpepp på resan till melonia. Tyvärr var mitt tillstånd långt ifrån friskt så jag var tvungen att stanna hemma. Jag är självklart på nästa gång.

Ja, det är intressant det där med indiekidsen, de är på något sätt som 40-talister i miniformat. Kanske är alla ensambarn och måste därför identifiera sig med sina päron istället för med storebrollan?

Medelklassman said...

Här ska du få ett rakt svar.

Hästpojken, det är rent mög. Göteborgsmög i sin värsta form. "Hej, vi kan varken spela eller sjunga, men det skiter vi i."

Anonymous said...

Techno är den nya punken och indie som begrepp förstår jag inte alls.

Gräddnos said...

Fast Indie är ständigt en sökare, nu mot något nytt och mindre - som rätterna på Fond;minimala och dyra. Det ska vara som en lounge , småprat och stämmning. Ett myller av monotona , näst intill ohörbara röster och ljud. Man ska fortfarande kunna dansa , men bara nästan. Den där allmänheten börjar urvattna det tidigare oallmänna i technon och housen, tack vare frankrike och vitalic. Nej minimalt , glatt med en ett stänk karibiskt-fåneri är vad Indie funnit. Perfekt för att dricka din vodkadrink ,med färska blåbär, och äta en ostbricka ,med den lilla gaffeln, till.

Anonymous said...

D-Boy: jaja nu var ju inte det här inlägget någon recension av hästpojken även om jag håller med dig i att de inte är helt fantastiska. Dock så vet jag inte om argumentet "kan inte spela" är särskilt kraftfullt. Det finns ju liksom tusen band som inte "kan spela" men som är jävligt bra. Jag tycker nog att romantiserandet av Dekadenta ikoner som Shane Mcgowan och Caligula är lika barnsligt som när en gangstarappare babblar om att de identifierar sig med Scarface.
Alltså självdestruktivitet är okej, men lite originalitet är väl att eftersträva även där.

Hans-Petter: Techno det nya Punk? Ja det finns potential, säkerligen sitter det några sura jävlar i tyskland och muttrar om att "media vet inte ett skit om techno" - vilket i så fall är på god väg.

Gräddnos: Jag tror jag förstår vad du menar, alltså at indie håller på att bli "indie" igen. Till skillnad från Mainstream som det varit i Göteborg under 2000-talet. Nu när "alla" lyssnar på technohouse. Men GÖR "alla" verkligen det? Jag tror inte riktigt det. House och hiphop/rnb är väl de musikgenrer som jag anser vara mest progressiva eftersom de tar till sig varandra. Indie tar till sig gitarrer.