Sunday, March 30, 2008

Håkan H

Våld. Jag hungrar efter våldet, att få slåss. jag har inte gjort det på ett bra par veckor. Visst har jag joggat och så, men det är inte samma sak. Jag känner i alla fall att jag behöver det.
Kanske för att våldet är så djupt eeh... fistat? i mig.
Sedan jag var 14 år har jag lärt mig hur man gör andra illa i olika martial arts (just det, säg orden högt för dig själv).
Om jag varit tråkig nu hade jag skrivit "Det är ju helt sjukt om man tänker på det!" - men nu hann jag märka vad som höll på att hända.
Jag tänker heller inte starta nåt jävla försvarstal om att "det är en mänsklig primaldrift" eller något lika Jan Guillouskt. Jag tror helt enkelt att jag blivit som jag levt. Våldet har verkligen alltid funnits där. Även när jag inte visste hur man gjorde fick jag åtminstone vara ett objekt för våldets effekter, vilket förstås inte var särskilt underhållande. I bästa fall var det lärorikt. När jag sedan lärde mig hur kroppen kunde bli ett vapen började mina muskler memorera saker, det var fantastiskt första gångerna det fungerade i praktiken. Alltså, lite på samma sätt som att lära sig ett hantverk. Det var ju bara vinklar, kraftbedömning och rent logiskt tänkande för det mesta. Men till skillnad från träslöjd var det roligt också. Vad berodde det på? Att det inte var en död kloss jag höll på att svarva utan en levande organism jag bände och bröt i? Någon skulle säkerligen kalla det destruktivt beteende eftersom (i motsats till träslöjd) finns det inget färdigt verk att visa upp när matchen är slut. Bara två klumpar energi som var och en försökt bli störst.
Sen är det ändå något av det där när man slutat slåss. Det finns något nytt i luften efteråt. Nu tänker jag inte bli sådär kickboxermytologiserande här, det är för fan inte magi, men att utbyta våld förändrar relationen som den var innan de två bestämde sig för att puckla på varandra. Hur det känns är nog också högst individuellt. Ser du en boxningsfilm kommer någon schabloniserad svart man mumla grusigt om att det handlar om respekt. Jag tror att det är helt olika för alla. Lite som att ha sex (jag vet att det är en tjatig liknelse) är det en upplevelse man aldrig glömmer att man haft tillsammans en annan person.

Så har jag sett en massa våld också. På film ni vet.

Innan dess hade jag provat en massa andra sporter, men det fanns ju ingen spänning i dem.
MÅL! Jaha, mål. Vadå för ett jävla mål? Vad betyder det? Ingenting. Inte ett stoft. en grej i en annan grej, ungefär lika ospännande som penetrationen vid samlaget.

Om det betyder mer att jag bankar någon på käften när han inte skyddar huvudet kompetent nog, ja det är förstås inte helt lätt att sympatisera med. Individualistiskt kanske, jag tyckte aldrig om lagsporter eftersom de var beroende av kukmätarhierarkier jag inte kunde ställa upp på.
Även om jag inte använde de orden när jag var 12 var det väl ungefär så jag kände. Dock hade jag heller inget intresse av andra indivduella sporter eftersom de för det mesta gick ut på att "tävla mot sig själv". Vilket kändes icke-lockande dels för att "tävla mot sig själv" inte bara är skittråkigt och mobbat (min ängsliga 15-åring talar) utan också för att det eliminerade det viktigaste elementet som lockade mig till fighting. Hämnden.

Något skulle man alltid hämnas på när man var 15 år, minns ni?

Idag är förstås inte hämnden en drivkraft, snarare vanans makt.
Eller ändå inte. Jag menar: jag känner ändå en grymt stark lust till det, på samma sätt som till god mat, sex eller andra starka känslokatalysatorer. Det är någon annan makt, förslagsvis en högre sådan.
Haha skoja, ni trodde allt att jag blivit punch-drunk religious där? Näää ser ni, Makten kommer från minnet, en slags tvångstanke? Uppblött med en katharsis?
Gör det mig gott? Jag vill ju tro det, efter som jag mår så bra efteråt. En barnslig motivering för en barnslig publik.

Den fiktiva psykopaten Mickey Knox från filmen Natural Born Killers yrade om att "Våldet är rent och att medierna gjort det smutsigt".
Vi delar inte direkt samma filosofi. Mickey och jag. Även om det finns korn av sanning i påståendet låter helt förskräckligt. Ja det är ju en psykopat vi snackar om. Det finns heller inte ett Våld, det finns många.
Kulturerna som existerar kring våldet är ungefär lika skiftande som de inom sex.
Det finns Hardcoregrejer, konstiga grejer som inte fungerar och självklart mjukare prylar för dem som gillar sånt. Och du, om du hatear på någons preferenser är du en intolerant dick. En våldsfascist!


***

Jag snackade lite med en tjej på Jazzhuset i torsdags, hon brukade tydligen spela skivor där.

Hon: Alltså, en kompis till mig låg ju med Håkan Hellström. Då var han liksom inte Håkan duvet? Utan hade typ precis börjat spela med Broder Daniel. Så hon bah "jaja, det är ju inte Henrik Berggren men åtminstone basisten i BD".
Jag: Ok.

9 comments:

Grovt Initiativ said...

borde du inte hänvisa till fredagslistan: våld här? för övrigt anser jag att penetreringen har fått oförtjänt mycket däng. det är så spännande som man gör det.

Anonymous said...

Hmm, tänkte inte på den utmärkta Teglundlistan. Men saken är att jag ändå känner lite claim på våldet. Dels står det inte minst som beskrivning av bloggen: "...uppmuntrar till förhärligande av våld..." och dels har jag intresserat mig och skrivit om våld långt innan fredagslistan. Här (och nu märker jag att jag upprepar mig ibland):

http://kristofferviita.blogspot.com/search?q=A+history+of+violence

swooshen said...

du och jag kan slåss om du vill, jag är också lite sugen på våld.

gällande penetreringen håller jag med föregående talare: det blir så spännande man gör det.

Anonymous said...

Åh nej, nu har jag förargat penetrationsföreståndarna (hehe get it, före STÅNDARNA), bäst att jag springer snabbt annars får jag ett kön i ansiktet.

You got it Bundo, jag gillar att slåss med tjejer.

chops said...

Intressant. Jag gillar ju och hatar våld, är fascinerad av det på ett lite ohälsosamt sätt, men skulle aldrig kunna hålla på med det själv. Jag hatar mänskligheten för mycket. Jag vill inte komma nära den under några förutsättningar alls.
Men läs korrektur, ändra, och publicera igen. Vore synd om den här ovanliga texten blev avfärdad av alla svenskalärare i landet. Det vore en onödig debatt, menar jag, om form i stället för innehåll.
/ Din fröken

Anonymous said...

Vadå, penetrering är ju FUCKING ACE MAN!

//Benny

Kristoffer Viita said...

MajjeMatti: Yeah, nu har jag petat till lite, lagt till ett större stycke i mitten. Säkert missat en del, men det här är ju bara blogg och inte på liv eller död. Håll till godo.

Penetreringsmaffian: jaja, det var ett jävla tjat. Jag skrev ju bara att det var en OSPÄNNANDE del av samlaget. Inte att det inte är trevligt. Spänningen är förhoppningsvis borta när det är dags för den delen, annars kan det sluta illa.

swooshen said...

haha, fast asså - att kalla penetrationen för "fucking ace man" känns ju lite överdrivet.

"fucking ace man", jag tror jag dör hahahha.

Kristoffer Viita said...

Jag tyckte att själva signaturen var roligare. Att gå ut med Benny efter en sån där grej är det inte många som lyckas rocka. You did it sir.