DNs debatt om kommersialismen är grymt intressant. Och finns t ex att läsa här.
Följande stycke är så välskrivet att det skrämmer mig. Ger mig känslan att det snart är dags för alla män att inse sin position, dock när det redan är försent och skrika "We didn't listen!"
"Det manliga livsstilsmagasinet Cafés omslag pryds i april av Sveriges fem just nu mest hajpade affärskvinnor. De är mediernas modeorakel och de poserar nådigt i rollen som medelmannens drömkvinnor. Deras affärsidé? Att ge kvinnorna vad de vill ha: väskor, kläder, paparazzibilder av kändiskvinnor. Varandra.
Det är en ganska tydlig bild av hur mannen numera får nöja sig med skenet av kvinnans åtrå i stället för att vara dess fokus. Han blir en verklig voyeurist. För upplägget är inte som i porrfilmerna, där mannen betraktar två kvinnor som låtsas ha sex med varandra, för hans skull, och så cashar producenten in. I jämförelsevis unga kvinnotidningar som Mama och Family Living är mannen osentimentalt bortrationaliserad. Förekommer han är det som en accessoar bland andra livsstilsmarkörer." skriver Karin Eder-Ekman, Chefredaktör, tidskriften Bang.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
3 comments:
DNs största fan = Kristoffer Viita!
All denna avundsjuka...
Kolla DN på fredag. Då kommer största inlägget i debatten hittills.
Post a Comment