Tuesday, August 14, 2007

Intervju med Kocky


"Jag gillar låtar som fastnar"

Bodensonen David Åström har tidigare producerat beats under namnet Soul Supreme för svenska artister som Petter och amerikanska storheter som KRS-One. Tidigare i år kom hans egen debut "Kingdom came" under artistnamnet Kocky. Själva musikgenren har han döpt till Rapclash.
NSD träffar honom på festivalen Way out west i Göteborg. David "Kocky" Åström känns spontant som en ganska "stockholmsk" bodensare. Han röker, pratar snabb rikssvenska och klär sig snyggt.


Förklara gärna begreppet "rapclash".

- När vi gjorde plattan så kände vi att det inte fanns någon musikgenre som passade in på musiken, framför allt en blandning mellan europeisk dansmusik och hiphop. Det är bättre att göra genrebenämningen själv i stället för att låta någon rockjournalist göra det.

Jens Lekman, Timbuktu, Mapei, Hey willpower med flera gästar din debutplatta "Kingdom Came". Fick du övertala någon?

- Nej, däremot tjata på att få in deras bidrag. Artister är inte de bästa på att hålla deadlines.

Hur stor vill du bli?

- Den inställning jag har, vad jag än gör, är att bli så stor så möjligt. Sen får jag väl fundera över hur mycket jag vill kompromissa. Artister som går in för att vara extremt kompromisslösa tycker jag är konstiga. Jag ser musiken väldigt mycket som en kommunikation mellan den som gör och den som lyssnar. Det är farligt att bli för idealistisk, men vad än gör så vill jag att det ska vara nyskapande på något sätt. Som artist eller konstnär är det väl det man ska sträva efter, men jag vill inte vara någon jävla "starving artist".

Jag behöver inte lyssna på din skiva tio gånger innan jag börjar gilla den alltså?

- Det beror ju på vad man gillar. Det finns de som gör musik de inte tycker om bara för att det funkar, men jag kan inte göra det. Jag gillar låtar som är catchy och fastnar direkt. Det är lättare att göra något som är svårt att lyssna på. Du kan blanda techno och dansbandsmusik, ingen kanske har gjort det förut men det behöver inte vara bra för det.


Leker med hiphop-klicheer
I låten Get that dough rhymar Timbuktu om att pendla mellan rik och fattigdom. "Been on top, been on empty, seen a half a mille, been on en å femti" samt att Kocky ligger på sina vänners skivbolag, fyndigt döpt till "La vida Locash" ger upphov till frågan:

Vad har du för relation till musik om pengar?

- Jag tycker att det är ganska spännande att leka med amerikanska hiphopklicheer. Jag vill dock inte att det ska uppfattas som en ironisk betraktelse, då det är bland det värsta jag vet. Att ironisera över 50 cent är att sparka in en öppen dörr. Jag tycker att 50 cent är 10 000 gånger grymmare än Common, så det är genuin kärlek till den musiken. Det är en fördom att 50 cent och Fat Joe inte kan ha självdistans i sina låtar, man underkänner deras möjlighet att vara ironiska och överdriva.

Kommer Kocky någonsin att spela i Norrbotten?

- Om de bokar mig kommer jag att spela såklart. Vi spelar i Umeå till hösten så vi ska försöka få en spelning i Luleå samtidigt. Det är svårt att göra en spelning i Boden, det är för smalt som det ser ut nu. Det kan vara för smalt i Luleå också. Överhuvudtaget är det smalt att spela utanför Stockholm, Göteborg och Malmö. Så det är utlandslansering som är tanken.

(Intervju publicerad i NSD 14/08-07)

Exklusivt stycke för Goodbye Zebras läsare:

Vad har du för åsikt kring hiphopscenen i Norrbotten?

Den är väl varken bättre eller sämre än någon annan del av Sverige. Jag kan tycka att de rent musikaliskt kört fast i en stil som känns överspelad. Det är ointressant att göra hiphop som låter som om den kommer från 95. Men visst, om det är den musiken man verkligen gillar så… (ring) Hallå? Jag sitter i intervju. Va? Vart står ni? Tallen? Äh…
Finns många tallar här.
Precis. Men det är väl ett problem som svensk hiphop har i allmänhet, den har varit väldigt låst även om det börjar bli lite mer framåttänkande. Det är ju ganska stort att rappa över electrobeat nu. När Alexis Weak rappade över ”rhythm of the night” för två år sedan var det många hiphoppare som liksom sa ”Stäng av technon” men som nu kör på dansgrejer.
Att sammankoppla modern MC-Ing med modern dansmusik är något som inte finns i USA.

9 comments:

Anonymous said...

Läste precis din diskussion med fashion muslimettes-ghazal om den där chattsnubben. Jag tyckte precis som du att den var obehaglig, fast jag kunde sen inte låta bli över det här du skrev; "David "Kocky" Åström känns spontant som en ganska "stockholmsk" bodensare. Han röker, pratar snabb rikssvenska och klär sig snyggt."
Stockholmare är inte per automatik snyggare än norrlänningar, hehe. Vill inte starta nåt prat här egentligen utan bara såg det som ett kul bevis på hur man själv alltid säger nåt dumt om nånting och gör likadant själv. Fast din grej var ju mycket mer harmlös.

Föresten; mitt ordverifieringsord till den här kommentaren är 'tvfen'. Är det till henne man lägger gamla trasiga fjärrkontroller under kudden?

Kristoffer Viita said...

Haha! Stockholmare är VISST snyggare, har du kollat nån vimmelsida från norrbotten eller? Skämt åsido så visst, jag gör samma prylar i min blogg, hänger ut dumheter till allmän beskådan, inte minst mina egna. fast intervjun är ju publicerad i NSD, så Kocky kan ju protestera om han skulle bli upprörd över snyggobeskrivningen ;) Det kan inte den där chattsnubben göra, protestera alltså.

F.ö är "Tvfen" bruden som tatt John Blunds gamla jobb. Numera är det väl ingen som kan somna utan CSI miami så John Blunds gamla nypor tog inte riktigt.

Vad hon gör i bloggosfären är oklart och lite oroväckande.

Anonymous said...

Haha, jag vet att det stämmer, men fler kommer väl reagera över det? Vad står NSD för föresten?
Och ja, jag tror chattsnubben skulle bli helt knäckt och skära sönder sej om han hittade den där texten.

Ja precis, haha, nu när teven nattar alla barn.

Verifieringen för den här kommentaren är något som symboliserar alla som bor i norrland; de är "ohipos"

Kristoffer Viita said...

NSD står för Norrländska socialdemokraten och kallas i folkmun för "Norrländskan". Snappy ey?
Jag hoppas att du följer Beefen med spänning på Fashionmuslimetterna, kriget rasar just nu på samma nivå som i Frank Millers 300, hah Hon Ghazal är ju till och med Persiska, vad lustigt! Fast då måste jag representera Sparta, Vafan. Lame.

haha! Yes Typ hipsterns antikrist :D

Anonymous said...

Haha fan vad löjlig jag låter när jag säger att ni har lika mycket rätt båda två. Bästa grejen är väl att inte skriva nånting om nån överhuvudtaget då skulle jag tro. Jag skrev en skojgrej om några kompisar och fick ringa runt och be om ursäkt till höger och vänster.

Anonymous said...

Ser föresten att du också börjat märka texterna med snuskerier. Jag har märkt att 'död' funkar ännu bättre, har haft en rejäl uppsving med besökare sen jag skrev om min egen begravning t.ex.

Kristoffer Viita said...

Yes, jag snodde idén från dig, det där med snusklipsen. Läste även din text där, mycket underhållande. Det här med döden är ju tydligen det nya svarta, så jag får väl haka på trenden också. Tack för insidertipsen.

Jag hade står behållning av texten om dina vänner också ;)

Anonymous said...

Haha, skriv om din begravning och hur du tror att du kommer dö, så får vi se hur många besökare du får!

chops said...

Kocky? Kalle Anka, more like.