Friday, August 17, 2007

In the old words of Orvar Säfström: - Här blir betyget "Inte gå".


Recension publicerad i NSD 17/08-07

"Surfaren kan stoppa förgöraren, men han behöver sin bräda!". Detta är ett citat ur filmen.
Nog är det barnfilm vi snackar om alltid. Frågan är dock, finns det många barn som läst Fantastiska fyran?

Kommer de att vara mottagliga för filmen? Well, med tanke på att fokus ligger på Mr fantastics och Osynliga kvinnans drömbröllop och om hur tiden aldrig räcker till för att "uppfostra barn och vara en normal familj", så är jag skeptisk - som vanligt när Marvelloggan svischar förbi.


Visst sjutton var den första filmen om fyran väldigt tam i humor, action och alla andra element, men nu när tvåan var på väg hade jag vissa små förhoppningar. Jag satt där och väntade otåligt medan den mänskliga facklans schablonartade stuntmansjargong vitnade mina knogar. Jag härdade ut smärtan som infann sig i magtrakten när The Thing skojfriskt bullrar "Du ska allt få se på ett stenras!".

Som serietidningsläsare har jag nämligen gjort mig bekant med karaktären som kallas för Silversurfaren. Han är - vilket inte märks i den här filmen - en intressant karaktär.

Norin Radd som han heter, kommer från en främmande planet som höll på att gå under.

Norin underkastade sig till slaveri hos slukaren av planeter, Galactus, endast för att hans älskade skulle få leva. Silversurfaren agerar sedan dess jakthund för planetfrossaren och spanar hela tiden ut nya världar för honom att förtära. Den här gången är det alltså jorden som råkar ligga i surfarens starmap.


Visst låter det ganska spännande? Tyvärr är det inte alls det, åtminstone inte i filmisk form. Den Gudsmajestätiske Galactus hade i serieform en mänsklig, kolossal skepnad. Han kunde således göra hotet verkligt påträngande och ge ondskan ett ansikte. I filmen har han reducerats till någon slags röra av damm och sten. Jag förstår ärligt talat inte vad det är jag tittar på. Eeeh.. Skurken är en stor kebabrulle som gör att himlen svartnar?

Uuuh scary, får mig att tänka på filmen om de invaderande Hawaiipizzorna Independence Day.

Så Silversurfaren är alltså rätt snäll, även om han mest håller käften. Och hotet från ovan känns fånigt, varför ska jag fortsätta titta egentligen? Men vänta! Det finns en skurk till.

Han som var med i ettan.

2 comments:

M said...

Låter lite som Spiderman III. Det jag minns därifrån är också alldeles för många skurkar och massa damm. Då får det bli Simpsons ikväll istället :)

Kristoffer Viita said...

Mm låter bättre , fast jag tycker att du ska se This is England om du inte gjort det ännu.