Monday, August 20, 2007

"Är det glassigt? Är du giftig ikväll?"




Som vanligt när en vän från Luleå kommer på besök så blir det utgång, oavsett vilken dag i veckan det handlar om. Nu råkade det handla om en måndag, men jag var väl inte den som vägrade att play ball för det. Jag och min långe gängliga vän Gustav styrde våra steg mot Göteborgs mekka för pinnsmala pojkar och popbloggsläsande flickor: Uppåt framåt. Som naturligtvis var stängt.
MEN! Tvärs över gatan låg ett ställe som heter Backyard, så vi frågar vakten: "Hur är läget ikväll" och han svarar lite överentusiastiskt: "Skitbra, det är hiphopklubb ikväll, ha det så JÄVLA trevligt".

Vi spatserar in.

Efter ett par öl börjar en kille prata med oss. Han presenterar sig som (vi kan kalla honom) Urban. Urban är kort till växten, något som han kompenserat genom att gymma på bredden, vi snackar inte lite, den här killen ser ut som om han fifflat med ett och annat olagligt preparat i sina dagar. Han har inget hår på huvudet, pratar ordentlig göteborgska och så småningom börjar han också prata om sitt knarkande:

Urban: - Alltså grabbar, ni borde testa allt! Kokain, Peyote, meskalin, brass. Men Inte Heroin. Eller liksom, om ni vill så kan ni testa det. Jag har provat det tre gånger men jag stod bara och kliade mig på pungen hela tiden. HAHAHAAH!!!!

Jag och Gustav nickar och ler lite obekvämt. Efter en stund går Gustav på toaletten och jag får en stund ensam tillsammans med Urban. För att inte göra honom förnärmad så återberättar jag en droganekdot jag hört i Stockholm för länge sedan, som om det handlade om "en kompis till mig". Han blir eld och lågor.

Urban: Alltså, det är det jag snackar om! Att stå där i nuet. Alltså den här gräsmattan, hur den ser ut imorrn är det ingen som vet. Det är liksom vi som bestämmer, fattar dù?

Jag nickar stilla.

Jag avlöser Gustav och går på toaletten. När jag kommer tillbaka har Urban försvunnit. Gustav berättar att Urban muckat från fängelset för två veckor sedan och att hans tjej precis lämnat honom.

Vi hinner inte reflektera särskilt länge över detta människoöde. In på Backyard anländer nämligen rapparen Petter tillsammans med Mange "giftig" Schmidt. Detta tycker vi så klart är ganska underhållande. Så när denne Mange valsar förbi oss inleder Gustav ett samtal med honom:

Gustav: Är det Glassigt ?
Mange Schmidt: Jao, fan jo...
Gustav: Är du Giftig ikväll?
Mange Schmidt : Hah Jo ha! Ska du ha ett järn?
Gustav: Jao!

Mange Schmidt Ser att jag och Gustav är i samma sällskap och går verkligen in i rollen som "schyssta kille med kortet i baren".

Mange Schmidt: Fyra järn!
Bartender: Tequila eller?
Mange Schmidt: Nej.
Bartender: Vodka ?
Mange Schmidt : Jo, fast små. SMÅ!

Vi får typ en tvåa vodka att dricka och fortsätter prata med den här Schmidt och hans manager.

Mange Schmidt: Jag som tänkte ragga upp lite tjejer och så raggade jag upp er...
Jag: Men vi är vackrare än någon kvinna här ikväll, så du kan känna dig nöjd.
Mange Schmidt: Haha! ...*mutter*
Mange Schmidts manager: Du, jag måste gå på toaletten, tar du hand om honom så länge?
Jag: Yes, I'm on top of this.
Jag klappar Schmidt på axeln och säger:
Jag: Du, din manager drog hem med en tjej från eeh...Bosnien, så han bad mig vara din manager för resten av kvällen.
Mange Schmidt: Jaha...
Jag: Jaa, och jag tror att han har håller ganska hårt i dig i vanliga fall så jag tänkte låta dig sväva fritt, vi gör som du vill ikväll!
Mange Schmidt: Har du ride till Hotellet? Har du tjejer?
Jag: eeh...
Mange Schmidt: HAHA! Det är inte så lätt.
Jag: heh.
Mange Schmidt: Var är Toaletten?
Jag: Där borta och sen till vänster.

2 comments:

Anonymous said...

haha! jag fick ditt sms inatt och jag fatta fan inte vem mange schmidt är. Låter som en höjdarkväll, visst är det mysigt på backyard?

Kristoffer Viita said...

Mja. Höjdarkväll är lite svårt att uppnå helt utan kvinnlig närvaro men det var roligt med de där jokrarna. Och Jo. Backyard är helt okej, det var bara lite mycket skjortor där igår.