Wednesday, June 20, 2007

Manhunt 2 lär sälja slut.



Visst, detta är en film/tvblogg men jag kan inte låta bli att gotta mig. Läser i DN idag om att datorspelet "Manhunt 2" blivit totalförbjudet Storbritannien. Första gången på tio år som ett spel förbjuds tydligen. Jag spelade första Manhunt för fyra år sedan. "Döda eller bli dödad" var själva huvudkonceptet. Rätt kreativt att man kunde välja att mörda någon med kniv eller plastpåse. I övrigt var kontrollerna rätt meckiga så jag pallade inte att spela så länge.

DNs Susanne Möller har skrivit en kommentar till censuren och menar att det är fett whack att förbjuda spelet. Hon har självklart helt rätt även om jag inte håller med om att barn måste "skyddas" från våldsamma spel. En sak som Möller inte berör är att i alla länder utom Storbritannien lär nu Manhunt 2 som i Sverige just nu knappt säljer någonting, sälja bauta-mega mycket. ALLA kommer ju vilja spela det där "första förbjudna spelet på tio år".

Jag minns t ex att det gick rykten när jag var liten, om det första GTA. "Det är förbjudet i vissa länder" Sa min kompis. Fan vad jag gnällde på morsan efter pengar till att spela.

Det var väl inte ens tre år sedan Postal 2 - debatten var igång. Spelet där det gick att pissa ner folk, hälla bensin på dem och kasta en tändsticka, samt skjuta Gary Coleman i huvudet. Alla kommer att köpa Manhunt 2, Plus att alla ungar i England ändå kan ladda ner skiten och spela.
Game on!

No comments: