Friday, June 1, 2007

Going number two.

"Uppföljare ger mig uppkastning" Sade min chef Nils när vi pratade om sommarens premiärer.

Det är ganska sick hur många uppföljare som faktiskt har premiär den här sommaren. Alltså de flesta är feta Blockbusters och vill dra en väldigt stor popcorntuggande publik. Frågan är om folk har råd att gå så mycket på bio som biograferna verkar hoppas. Vad gillar ni den här listan?

Just nu:
Pirates of the carribean - at worlds end (en vecka gammal)
Spider-man 3 (några veckor gammal)

Juni:
Ocean's 13
Hostel part II
Die hard 4.0 (Alltså, titeln. Jesus christ, right?)
Juli:
Harry Potter och Fenixordern
Augusti:
Evan Almighty
Planet Terror (nåja)
Rush Hour 3
Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer
Shrek den tredje
September:
28 weeks later
The Bourne Ultimatum

Och hur många uppföljare har genom tiderna blivit bättre eller ens i närheten av sin originalförlaga? Ehhm... okej... Gudfadern 2, Spiderman 2, Aliens kanske..? Nae förresten. Hmm Clerks 2 är väl där. Men första clerks var ju, i och för sig, knappt en film. Ge mig gärna fler förslag. Jag har svårt att komma på några för tillfället. Dessutom tycker jag att det kommenteras alldeles för jävla lite i den här bloggen. det är ändå lite drygt 1000 pers i veckan som läser. För några veckor sedan över 2000 (ja, jag var väldigt nöjd). Någon måste väl ha lite åsikter? Let's hear it people.

Utöver alla uppföljare så lanseras andra fläskiga kassakossor. T ex Transformers. En spelfilm regisserad av alla kritikers hatobjekt nr 1: Michael Bay. Jag surfade in på SFs hemsida för att läsa om filmen. Och längst ned stod det "regi: Michael Bay". Då kändes det som om den lilla meningen skämdes. Som om den bara skrek ut "titta bort, bry er inte om mig, gå och se filmen ändå!"

Bay som tidigare gjort kräkframkallande actionhistorier som Armageddon, The rock och Pearl Harbor har med Transformers skapat en spelfilm med ett väldigt intressant syfte: Att sälja leksaker.

4 comments:

Caroline Hainer said...

1. Om folk har råd att gå så mycket på bio? Ja, det tror jag. Eftersom de olika uppföljarna tilltalar olika publik. Jag tillhör nog en minoritet som är lika suger på Harry Potter som Die Hard.
2. Det finns bra tvåor. T2 skulle jag säga är bättre än både ettan och trean. Men i regel är ju tvåan bara en transportsträcka till trean om den är planerad.

Kristoffer Viita said...

1. Well, storfilmerna må tilltala varsin publik. men eftersom alla är storfilmer (Simpsonsfilmen och ett öga rött icke att förglömma) så måste ju ett gäng mindre filmer blivit kastade direkt till dvd.
2.Jaaa T2, bra där. Helt korrekt. Och du har väl rätt i att det handlar om en tranportsträcka. Nu kom jag iofs på en till Uppföljare som är bättre än sitt original: Rymdimperiet slår tillbaka. Finns det fler?

Caroline Hainer said...

Det finns massor. Hemligheten ligger i om uppföljaren (trean i synnerhet) är planerad eller inte. Inte planerad = bätte uppföljare. Gudfadern 2 till exempel är skitbra. Sällskapsresan 2 är bra. Babe 2 är bra. Det finns säkert fler även om de tillhör minoriteten.

Samma människor går väl inte och ser Simpsons och Ett öga rött? Eller?

Kristoffer Viita said...

Jag tänker lätt se både ett öga rött och Simpsonsfilmen! Men typ Babe 2, hallå eller? ;)