Saturday, June 23, 2007

Justice - Cross/Dizzee Rascal - Math & English



Okej, Justice platta släpptes i onsdags. I onsdags, okej? På något sjukt sätt har de dock redan hunnit vara extremt hypade, haft sin peak, och är nu passé? Nja, det är väl kanske inte lika fett att droppa Justice för nån hipster in-training nu när alla vet vilka de är, har sett dem live ett par gånger och förmodligen också haft sex till waters of Nazareth redan. Men skitsamma. För plattan som helhet är rätt najs. Starkast är tveklöst introt Genesis. Plattan har överlag en filmisk feel över sig, om nu inte jag läser in för mycket och hör vad jag vill höra. Men inte fan går det att bortse från att duon i låten Phantom samplat gamla Goblin från soundtracket till 80-tals B-slashern Tenebre av giallokungen Dario Argento. Blodiga knivmord på skrikande kvinnor av anonyma män i långa rockar och svarta handskar. Det dansar jag mer än gärna till.

Dizzees nya platta känns mycket bättre än den förra. Inte lika barnslig, visst var stand up tall en säker gameboyhit, men det kändes ändå lite fånigt att sitta hemma och lyssna på den. Lite Slagsmålsklubben-skam liksom, Man kan väl inte lyssna på sånt? Nae det klart, men stand up tall blev ändå en legitimerad partydänga. Precis som Fix up, look sharp från första plattan. Lättillgänglig liksom. Men strunt samma, det här skulle ju handla om den nya plattan och inte om gamla hits.
Nya plattan Math & English har egenligen det mesta man vågar önska sig. Nån låt om att springa från polisen i Sirens (Korn samplas) fast jag fått för mig att Dizzee på sin höjd springer från polisen i GTA på sitt playstation? Eller kommer han från ghettot? Jag orkar inte googla. Gungiga Tempation där Arctic monkeys samplas. Och fina dissen Pussyhole samt suk my dick uppfyller mina krav på ordentlig och svängig dumhet med råge. Big up!

PS. plötsligt blev Goodbye Zebras lite musikblogg, jag vet verkligen inte hur eller varför, eller om det kommer bli en vana. Den som lever får se. Spank it, fuck it!

No comments: