Thursday, July 19, 2007

Who are you? And what have you done to Rowlings Harry potter?



Jag har inte laddat ner den nya Harry Potter boken "Deathly Hallows". Jag vet inte ens om jag orkar läsa den. Däremot tycker jag att allt kaos kring den förmodade läckan på nätet är hysteriskt kissa-på-sig-rolig. (Ok kanske inte SÅ rolig, men vafan).

Är den äkta eller fake? Som det ser ut nu finns både (troligtvis) den riktiga boken ute OCH en sk "Fan-fiction"-version. Någon kille eller tjej med tveksamma prioriteringar har alltså skrivit en hel jävla Harry Potter bok själv. Och den är tydligen rätt bra om man får tro helt anonyma röster ute på internet. Såhär säger folk på olika piratsidor:

"think it is fake, I found this written at the end of chapter 5. This chapter was written before JKR clarified how a Secret Keeper worked, so I left it as is. I do need others able to get into Grimmald Place.
but whoever has written it has done a gr8 job...
it is worth a read..."


"This is Fan Fiction, though it is really good as such. American English is used sadly."

Här är min personliga favorit:

"It's really good. I had trouble putting it away.. But some things are truly missing, things Rowling has said will be in book 7. But truly a genius book. No doubt a bout it."

Här är piratkritik på vad som förmodas vara äkta varan:

"I love this "it's not real" nonsense people are posting to all of these torrents. Don't let it fool you. It's not a fake, they just don't want you to download it.
You'll notice it's the same naysayer on every torrent. Download it, read it, and don't buy it!"

2 comments:

Maddin said...

Harry Potter ja, är inte de böckerna lite löjligt hypade eller vad? Har bara läst en bok,, den var okey, lagom spännande, inget märkvärdigt. Vad all den här hypen kommer ifrån begriper jag bara inte. Men visst är det fruktansvärt tragikomiskt med allt som skrivs om Potter hitan och ditan. På aftonbladet kan man idag göra ett "hur bra koll har du?-test" samt läsa en rad andra kuriosa å skit om senaste Potter.
sen med nya Potter premiären blir det ju en hel del skrivande om den också. Personligen kommer jag nog inte att se den på ett tag. har endast sett de två första, och som jag skrev innan om böckerna var de okey, inget märkvärdigt.

Aja slut gnällt för i dag från min sida

Kristoffer Viita said...

De är bra böcker, men för barn. Nu när Harry börjar bli lite äldre kan jag ju tycka att han borde ha lite vanliga tonårsproblem. T ex Klamydia eller en dom för ringa narkotikabrott. Men det är liksm bara barnsliga trollformler hela tiden.