Friday, July 6, 2007
Running scared, running late, running out, running for Governor?
80-talet, 80-talet. Vad kunde gå snett, vad kunde gå galet? När Reagan löste twisterna, Och Europe låg på listorna! Just D, you said it.
Odyssén med 80-talsfilmer fortsätter, (även här och här) exklusivt på Goodbye Zebras. Ikväll med the Governator Arnold i rollen som The Running Man..
Jag älskar post-apokalypiska filmer, jag älskar när filmens premiss förklaras med en rullande cynisk text i början, jag älskar när Los Angeles är mörkt och regnigt i en bitter, förorenad och kall framtid. Där någonstans tar likheterna mellan min favoritfilm Blade Runner (1982) och Running man (1987) slut. Men visst fan har Paul Michael Glaser, regissören till den senare, ogenerat gjort sig skyldig till grand theft sci-fi. Robocop släpptes samma år som Running man och lyckas ju faktiskt vara sin egen film utan större stöldvarning. Samtidigt som den lyckades pricka den kalla råa trend som gick genom science fictionfilmerna under 80-talet. Dvs: Världen har blivit en kall och hård plats efter att girigheten fått härja fritt för länge. En motvillig hjälte får rädda dagen osv.
Men hey, Running Arnold har samma typ av svart humor som reklamfilmerna i Robocop. T ex så har tv-bolaget som sänder våldsdokusåpan Running man en enorm planch på kontoret som puffar för showen "Hate boat".
Läs följande text som om den vore väldigt old school-pixlig.
In the year 2017, the world economy has collapsed. The great freedoms of the United States are no longer, as the once great nation has sealed off its borders and become a militarized police state, censoring all film, art, literature, and communications. Even so, a small resistance force led by two revolutionaries manages to fight the oppression. With full control over the media, the government attempts to quell the nation's yearning for freedom by broadcasting a number of game shows on which convicted criminals fight for their lives. The most popular and sadistic of these programs is "The Running Man," hosted by Damon Killian (Richard Dawson). When a peaceful protest of starving citizens gathers in Bakersfield, California, a police officer named Ben Richards (Arnold Schwarzenegger) is ordered to fire on the crowd, which he refuses to do. Subdued by the other officers, the attack is carried out, and Richards is framed for the murder of almost a hundred unarmed civilians. Following a daring jail break months later, Richards is captured once again and forced to appear on "The Running Man" with three other convicts (Yaphet Kotto, Marvin J. McIntyre, and Maria Conchita Alonso). With their help, he fights his way through a cadre of sadistic gladiators hunting them down through the ruins of a Los Angeles earthquake, but not promising Killian that he'll return to settle the score when the show's host double-crosses him. In the meantime, the contestants must search through the ruins for the resistance in the hopes of finally broadcasting the truth about the government.
87, 87, var har du tagit vägen nu?
Bonus: Ny låt med House Gang Series kallad "Gordon and his will", ligger uppe på vår Myspace. Linus har gjort den helt själv även om han influerats av vår vän Gordons önskan att få bli begraven med knutna nävar.
Labels:
80-talsfilm,
Alex Schulman,
analys,
cyberpunk,
film,
gruppsex,
intro,
recension,
Running man,
sci-fi,
sexblogg
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
1 comment:
Shit! den nya houseganglåten kickar! Behövde den när Luleå är så regnit och surt...
Post a Comment